Konsorcjum SBT założone przez firmy związane z gigantami handlowymi rynku zbożowego - Viterra i Copenhagen Merchants (CM) - mogą wydzierżawić gdyński terminal zbożowy. Ich oferta została wybrana drugi raz z rzędu w powtórzonym przetargu i portowe władze właśnie podpisały wstępny kontrakt na dzierżawę hubu. „Port Gdynia podpisał przedwstępną umowę z konsorcjum SBT, zgodnie z procedurą wynikającą z zakończonego postępowania przetargowego. Obecnie oczekujemy na podpisanie dokumentu przez konsorcjum” – czytamy w odpowiedzi portu na pytania PB.
Jeśli zostaną sygnowane przez SBT trafią do zatwierdzenia przez Ministerstwo Infrastruktury. W poprzednim postępowaniu jego przedstawiciele nie zgodzili się na dzierżawę przez firmy związane z Viterrą i CM, powołując się na interes państwa. Przeciwko wejściu do portu międzynarodowych gigantów protestowali bowiem operatorzy innych agroterminali oraz polscy rolnicy obawiający się dyktowania cen i warunków handlowych. Politycy domagali się oddania gdyńskiego hubu zbożowego w ręce Polskiej Grupy Spożywczej, ale w bieżącym przetargu jej oferta zajęła jednak przedostatnie miejsce. Port nie miał wyboru i musiał wybrać najkorzystniejszą.
Z naszych informacji wynika, że kiedy SBT podpisze umowę, tym razem resort infrastruktury może ją zatwierdzić m.in. dlatego, że dotychczasowy tymczasowy dzierżawca, czyli firma Mondry, nie przedłużył umowy. Terminal zbożowy potrzebuje więc pilnie operatora. Pracownicy obawiają się, że już od lipca nie będą mieć pracy. Na razie jednak przedstawiciele Viterry i CM nie odpowiedzieli na nasze pytania o to kiedy mogą rozpocząć przeładunki ani o to, czy przed przed uzyskaniem zgody Komisji Europejskiej na koncentrację będzie możliwa tymczasowa dzierżawa. Jako międzynarodowi giganci muszą bowiem mieć zgodę Brukseli, by sfinalizować umowę na długofalową dzierżawę.
Obecna koniunktura nie sprzyja rozwojowy zbożowych przeładunków agro. Rolnicy niechętnie wprowadzają towary na rynek, bo ceny są niskie. W efekcie w pierwszych 11 miesiącach bieżącego sezonu, liczonego od lipca 2024 do maja 2025 eksport zbóż drogą morską wyniósł 4,1 mln ton wobec prawie 8 mln ton rok wcześniej.
Tymczasem w przesłanym oświadczeniu Zarząd Morskiego Portu Gdynia napisał iż podjął działania mające na celu wsparcie pracowników spółki Mondry, która z dniem 30 czerwca kończy działalność operacyjną na terenie Bałtyckiego Terminala Zbożowego. W tym celu podpisano list intencyjny, którego głównym celem jest uregulowanie sytuacji pracowniczej osób zatrudnionych przy obsłudze terminala.
Docelowo działalność terminala zbożowego, wraz z zatrudnionym personelem, ma przejąć konsorcjum Szczecin Bulk Terminal, Tapini oraz Ribera. List intencyjny ma na celu zapewnienie możliwie płynnego przejścia pracowników do nowego podmiotu oraz zabezpieczenie ich praw w okresie przejściowym.