Kontraktów szukaj w grupie

opublikowano: 02-10-2012, 00:00

W pojedynkę nie zdziałałyby wiele. Osiem firm z Poznania postanowiło połączyć siły i powalczyć o swoje. Usługi outsourcingu świadczą już jako Upright Group

Konsolidacja rynku outsourcingu i rozszerzanie zakresu działalności przez dużych konkurentów zmuszają mniejsze firmy do szukania sposobów na to, by nie tylko utrzymać się na powierzchni, ale również zarobić.

Wspólne portfolio

Upright Group powstała w 2012 r. w Poznaniu z połączenia sił ośmiu spółek. Najstarsze działają na rynku od blisko 16 lat. Grupa zatrudnia w sumie 300 stałych pracowników, a miesięcznie współpracuje z około 8 tys. osób z całego kraju. Oferuje działania z zakresu outsourcingu usług biznesowych. W portfolio klientów widnieją: BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego, Colgate-Palmolive Poland, Tesco Polska, Nestle Polska, Nivea Polska oraz PKO Bank Polski.

W skali makro

Być małym i działać samodzielnie — w kontekście aktualnych realiów rynkowych — to kiepska perspektywa, ale łatwiej ją zmienić, jednocząc się w grupie. Z takiego założenia wyszli właściciele ośmiu poznańskich spółek z sektora usług outsourcingowych.

Od tego roku firmy PMT Marketing System, Grupa Job, Branch Brothers, Inventory Solutions, S&P Partners, Ratium, RTM oraz Merchandising Team działają jako zrzeszenie Upright Group. Liczą, że przewagę zapewni im z jednej strony komunikowaniesię z rynkiem pod szyldem wspólnego brandu, z drugiej możliwość pozyskania większych zleceń, bo każda z firm ma inny profil działalności, mimo że wszystkie funkcjonują w obrębie tej samej branży.

— Grupa może realizować cały łańcuch zadań: koordynować współpracę z handlowcami, prowadzić działania marketingowe, zapewnić dystrybucję materiałów POS czy budować efektywną komunikację z klientami, np. w punkcie sprzedaży — wylicza Maciej Kozicki, członek zarządu Upright Group. Do tego dochodzi merchandising w punktach handlowych, prowadzenie działań promocyjnych, programów lojalnościowych, wdrażanie rozwiązań informatycznych, a także rekrutacja i koordynacja pracowników tymczasowych czy call center. Wszystko w ramach outsourcingu.

Potęga współpracy

Odrębność specjalizacji firm eliminuje problem nakładania się kompetencji czy rywalizacji o zlecenia i zmniejsza ryzyko wystąpienia konfliktu interesów w grupie. Najczęściej rozmowy ze zleceniodawcą prowadzi — w imieniu całej grupy — zarząd. Spółki delegowane do wykonania zamówienia są dobierane w zależności od wymogów klienta, działań, jakich wymaga zlecenie, oraz rozwiązań zaproponowanych przez poszczególne jednostki.

— Współpraca firm przy obsłudze złożonych procesów podlega zasadom obowiązującym w zarządzaniu projektami. W naszym przypadku pracami zespołu kieruje menedżer z jednej ze spółek, delegowany do tego zadania. Ważne jest, aby szczegółowo określił obszary odpowiedzialności pracowników, zasady komunikacji, a w szczególności reguły podejmowania decyzji. Dokładne zdefiniowanie kompetencji poszczególnych osób, a w naszym przypadku także spółek, ma kluczowe znaczenie dla powodzenia projektów. Pozwala realizować je w sposób systematyczny i uporządkowany, przy jednoczesnym zachowaniu niezbędnej elastyczności — wyjaśnia Piotr Buczyk, członek zarządu Upright Group.

Ale poza wspólną realizacją zleceń firmy cały czas samodzielnie pozyskują mniejsze kontrakty. Wówczas każda indywidualnie odpowiada za zdobyte zamówienie. Jednak zawsze, gdy projekt wymaga prowadzenia działań wykraczających poza usługi pojedynczej firmy, może poszukać wsparcia wśród innych firm z grupy. Ich właściciele mówią, że się opłaca.

Krok po kroku

Kilkanaście projektów zrealizowanych pod szyldem Upright Group ma już na koncie specjalizująca się w kreowaniu przestrzeni handlowo-usługowych firma Branch Brothers. Michał Klincewicz, członek zarządu spółki, zapewnia, że działanie w grupie ułatwia pozyskiwanie zleceń. Przy realizacji bardziej złożonych projektów nie trzeba np. poszukiwać podwykonawców, są przecież w zasięgu ręki. A to przekłada się na obniżenie kosztów przeprowadzania projektów oraz skrócenie czasu ich realizacji. Partnerom z grupy łatwiej jest też zaufać.

— Współpraca jest okazją do pojawienia się u klientów, którzy dotychczas nas nie znali. Nie mielibyśmy szans na dotarcie do niektórych osób decyzyjnych, gdyby nie fakt, że działamy we współpracy z innymi spółkami — potwierdza Mirosław Kahl, dyrektor zarządzający w PMT Marketing System. Osiągany przez firmy efekt skali to dodatkowa karta przetargowa w negocjacjach, np. z dostawcami — w pojedynkę trudno byłoby liczyć na upust cenowy. Więcej można zdziałać w grupie.

Zarząd Upright Group w najbliższym czasie nie planuje jednak rozszerzania struktury o nowe podmioty, choć w przyszłości — w zależności od sytuacji na rynku — nie wyklucza takiej ewentualności. Dziś plany spółek związanych porozumieniem skoncentrowane są raczej na doprecyzowaniu wewnętrznych procedur współpracy. Przedstawiciele Upright Group twierdzą, że siłą ich zrzeszenia jest to, iż powstało w sposób organiczny i na bieżąco wypracowywało model działania. A taką kulturę organizacyjną trudno jest osiągnąć w grupach wykreowanych w procesie przejęć czy fuzji.

Upright Group w częściach

Wszystkie funkcjonują na rynku usług B2B. Wypracowały jednak taki sposób działania, by współpracować, a nie konkurować. Zgodnie twierdzą, że w grupie zyskują więcej.

PMT Marketing System — usługi wspierające sprzedaż (merchandising produktów, audyt ekspozycji, dystrybucja materiałów POS), organizacja akcji promocyjnych (samplingi, degustacje, konkursy) oraz asysta przy wdrażaniu programów motywacyjnych i lojalnościowych skierowanych do konsumentów.

Grupa Job — usługi z obszaru Human Resources, prowadzenie rekrutacji, organizacja pracy tymczasowej, szkolenia, outsourcing wybranych funkcji działu HR, diagnoza potrzeb szkoleniowych oraz badanie nastrojów pracowników.

Branch Brothers — badanie i kreacja przestrzeni handlowo-usługowych jako punktów komunikacji z klientem, tworzenie i dystrybucja materiałów reklamowych umieszczanych na witrynach i elewacjach budynków.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bełcik

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy