Koreańczycy wydadzą miliardy nad Wisłą

LG Chem zwiększy moce fabryki baterii do e-aut w Kobierzycach. Podobny zakład chce budować także koreański SK Innovation

Niemal rok temu LG Chem ogłosił, że zainwestuje 1,3 mld zł w budowę fabryki baterii do samochodów elektrycznych w Kobierzycach pod Wrocławiem. Wczoraj firma poinformowała w raporcie finansowym, że wyda 436 mld wonów (1,37 mld zł) w zwiększenie mocy polskiej spółki, podaje agencja Yonhap News.

Wyświetl galerię [1/2]

DAJĄ SOBIE TRZY LATA: Z dokumentu przekazanego wczoraj przez LG Chemical do Financial Supervisory Service, odpowiednika KNF, wynika, że inwestycja za 436 mld wonów (1,37 mld zł) będzie zrealizowana między sierpniem 2017 r. a czerwcem 2020 r., ale może się przesunąć. Fot. ARC

— Spółka zainwestuje jeszcze więcej: co najmniej 800 mln EUR (4,2 mld zł) — twierdzi źródło „PB”.

Czarno na białym

Z dokumentu na stronie FSS, koreańskiego odpowiednika Komisji Nadzoru Finansowego, wynika, że LG Chem Wrocław Energy zainwestuje w okresie od sierpnia 2017 r. do czerwca 2020 r. 436 mld wonów. Całkowity kapitał zainwestowany przez kontrahentów sięgnie 512,957 mld wonów (1,6 mld zł). Celem inwestycji jest zabezpieczenie wydajności fabryki produkującej akumulatory samochodowe. Rozmówcy „PB” twierdzą, że spółka ma wkrótce dostać kolejne zezwolenie na inwestycję w Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej, a projekt zamierza ogłosić podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy wicepremier Mateusz Morawiecki. Tu pada kwota ponad trzykrotnie wyższa, niż podają Koreańczycy w dokumencie do FSS — właśnie 800 mln EUR.

— Nie udzielamy informacji na tym etapie — ucina Krzysztof Ślęzak, szef stref mieleckiej i tarnobrzeskiej.

Potop ze wschodu

Według ekspertów, informacja ma bardzo duże znaczenie dla Polski.

— Od grudnia LG Chem będzie w Kobierzycach produkować baterie litowe do samochodów elektrycznych. Udało nam się zdobyć kontrakt na obsługę tego klienta i już zostaliśmy zaangażowani w trwające testy. To znakomicie, że firma myśli o kolejnej fazie inwestycji. To dowód, że Polska nie jest traktowana jako kraj z tanią siłą roboczą, lecz miejsce, w którym warto lokować bardziej zaawansowane i bardziej przyszłościowe projekty wykorzystujące nowe technologie — uważa Jacek Opala, dyrektor ds. rozwoju sprzedaży i członek zarządu Exact Systems, firmy zajmującej się kontrolowaniem części samochodowych. Co więcej, zanosi się na kolejną inwestycję w fabrykę baterii do samochodów elektrycznych.

— SK Innovation rozważa taki projekt na Dolnym Śląsku lub w okolicach Frankfurtu nad Odrą — twierdzi źródło „PB”. W czerwcu koreańskie media donosiły o planach tej firmy. Kim Jun, prezes SK Innovation, zapowiedział budowę zakładu baterii litowych, a jako najbardziej prawdopodobne lokalizacje wskazał Węgry lub Czechy, wykluczając Niemcy jako „zbyt drogie”. Budowa fabryki ma ruszyć w tym roku, a produkcja — w przyszłym. SK Innovation podpisała kontrakt na dostawę baterii do samochodów Mercedes-Benz. Nie wiadomo, ile firma zainwestuje, ale fabryki baterii samochodowych nie należą do tanich projektów, co pokazuje przykład LG Chem.

Będzie rosnąć

Nie udało się nam potwierdzić informacji o projektach w Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH). — Nie komentujemy. Potwierdzam, że inwestorzy z Korei Południowej są bardzo aktywni. PAIH ich wspiera: dbamy o inwestycje już ulokowane w Polsce i zabiegamy o nowe — mówi Tomasz Korkosz z PAIH. Agencja obsługuje sześć projektów firm z Korei Południowej. Jeśli wszystkie udałoby się zrealizować, przedsiębiorcy zainwestują 953,3 mln EUR (4,1 mld zł) i stworzą 2,3 tys. miejsc pracy. Dziś produkcja samochodów elektrycznych stanowi 1,1 proc. z 86,5 mln nowych aut, które są wytwarzane na świecie. Analitycy Morgana Stanleya prognozują, że w 2020 r. będzie to 2,9 proc. z 99 mln nowych samochodów, a w 2025 r. — 9,4 proc. ze 102 mln nowych aut.

Skok na Europę

Południowokoreańscy producenci baterii budują fabryki w Europie, która jest najszybciej rosnącym rynkiem samochodów elektrycznych na świecie. Zakład LG Chem, który ruszy pod koniec roku, ma wielkość pięciu boisk do piłki nożnej i będzie wytwarzać baterie do ponad 100 tys. aut rocznie. SK Innovation zamierza w tym roku rozpocząć budowę zakładu, w którym będzie produkować baterie litowe do e-aut Mercedes-Benz. Samsung SDI zakończył pod koniec maja budowę fabryki baterii do samochodów elektrycznych w Goed, 30 km na północ od Budapesztu. Fabryka ma moce produkcyjne dla 50 tys. e-aut rocznie i będzie pracować dla europejskich producentów, w tym BMW i Volkswagena.

Nie zawsze Polska

Ubiegły październik był rekordowy dla inwestycji motoryzacyjnych: LG Chem, Toyota, Volkswagen i Daimler ogłosiły lub odpaliły inwestycje za łącznie 7,5 mld zł. Jednak czasem projekty zabierają nam sąsiedzi. W ubiegłym tygodniu „PB” informował, że Daimler zbuduje centrum logistyczne za ponad 0,5 mld zł pod Pragą. Firma rozważała ulokowanie tej inwestycji także w Polsce, ale zaważyły logistyka i grant, którego — w przeciwieństwie do Polaków — Czesi Niemcom nie poskąpili. Dwa lata temu Polska walczyła ze Słowacją o wartą 1,4 mld EUR fabrykę samochodów marki Jaguar Land Rover należącą do indyjskiego Tata Motors. Wygrała Nitra, przegrał Jawor. Przedstawiciele polskiego rządu przyznali, że Słowacy pobili nas wysokością grantu, który ma wynieść 125 mln EUR. Wiosną tego roku Komisja Europejska wszczęła jednak dochodzenie, czy grant nie zaburzył konkurencji między krajami UE. Może się okazać, że nie będzie zgody na tak wysoką pomoc publiczną.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk, MD

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

/ Koreańczycy wydadzą miliardy nad Wisłą