Korzyści mogą być większe
Opinie o leasingu
Leasing jest w Polsce kontrowersyjną formą finansowania inwestycji. Przyczyną jego zbyt powolnego rozwoju w stosunku do potrzeb jest między innymi brak jednoznacznych przepisów prawa oraz słaba baza finansowa polskich firm leasingowych.
Mieczysław Mietła, prezes Okocimskich Zakładów Piwowarskich
— Leasing stanowi formę kredytowania i finansowania inwestycji, szczególnie małych i średnich przedsiębiorstw. U nas najbardziej rozwiniętym segmentem tej formy kredytowania jest leasing środków transportu, z wyłączeniem samochodów osobowych, maszyn i urządzeń przemysłowych oraz komputerów. Stworzenie jasnych przepisów pozwoli na swobodny jego rozwój, usuwając powód nieporozumień powstających między stronami umów leasingowych a organami fiskalnymi. Okocimskie Zakłady Piwowarskie w niewielkim stopniu korzystają z leasingu, co wynika z faktu posiadania przez spółkę kapitału wystarczającego na finansowanie bieżących inwestycji.
Heinrich M. Weber, prezes Mercedes-Benz Leasing Polska
— W Polsce istnieje generalna tendencja do dokonywania regulacji prawnych poprzez ustawy. W wielu krajach zachodniej Europy nie ma takiej potrzeby, np. w Niemczech problematykę leasingu w aspekcie podatkowym uregulowano dwoma zarządzeniami ministra finansów.
Niewielki udział leasingu w finansowaniu inwestycji w Polsce spowodowany jest kilkoma czynnikami. Po pierwsze, brakuje przejrzystych regulacji podatkowych. Po drugie, polski ustawodawca wyeliminował możliwości leasingu pojazdów osobowych. Po trzecie przedsiębiorstwa państwowe wolą zadłużać się w bankach niż finansować swe inwestycje inaczej. Poza tym słaba jest baza kapitałowa polskich firm leasingowych. Mimo tych problemów uważam, że leasing w Polsce będzie rozwijał się dynamicznie i osiągnie w perspektywie 5-8 lat poziom odpowiadający europejskim standardom.
Martin M. Kok, prezes ING Lease Polska
— O ile wiem, regulacje prawne dotyczące leasingu są w Polsce zaawansowane. Jednak leasing oferowany na polskim rynku ma charakter typowo kapitałowy i służy do sfinansowania nabycia środka trwałego. W przyszłości, wzorem rozwiniętych gospodarek, na rynku zacznie dominować leasing operacyjny, to jest taki, w którym klient nie ponosi tzw. ryzyka wartości końcowej i jest zainteresowany używaniem środka trwałego, a nie jego posiadaniem na własność.
Za najważniejsze uważamy dobre relacje z naszymi klientami. Nie specjalizujemy się w konkretnych formach leasingu czy też aktywach określonego typu. Dostarczamy naszym klientom rozwiązania finansowe odpowiadające ich potrzebom.
Marko Marinko, wiceprezes ABB w Polsce
— Leasing w porównaniu z tradycyjnym finansowaniem pozwala spółkom przyśpieszać ich inwestycje. Wynika to z tego, że odpływ gotówki jest rozłożony w czasie.
W ABB w Polsce leasingujemy praktycznie wszystko. Jednak zasady VAT-u nie czynią leasingu samochodów osobowych korzystnym ekonomicznie. W naszych polskich spółkach mamy kilkaset pojazdów. Poprzez leasing moglibyśmy uwolnić 25 milionów zł na dalsze inwestycje.
Jestem przekonany, że w najbliższych latach operacje leasingowe w Polsce staną się w większym stopniu alternatywą dla tradycyjnego finansowania. Potrzebne jest jednak zastosowanie wobec leasingu korzystnych rozwiązań prawnych.