Kosztowny kanał na Mierzei Wiślanej

opublikowano: 22-05-2019, 22:00

Urząd Morski w Gdyni otworzył oferty na przeprawę między Elblągiem a Zatoką Gdańską. W kosztorysie mieszczą się tylko Turcy.

Trzy etapy budowy przeprawy żeglugowej między elbląskim portem a Zatoką Gdańską miały kosztować 880 mln zł netto, a I faza, na wykonanie której właśnie trwa przetarg, była wyceniona w planie inwestycyjnym na 650 mln zł netto. Przedstawiciele firm budowlanych prognozowali, że oferty wykonawców będą znacznie droższe, a inwestor, czyli Urząd Morski w Gdyni, zapowiadał aktualizację kosztorysu. Wczoraj otworzył oferty i poinformował, że na pierwszy etap budowy kanału na Mierzei Wiślanej przeznaczył 718 mln zł brutto. Zgłosiło się siedmiu chętnych.

Test za 1 zł

Najbardziej zaskakującą propozycję złożyła firma Kolin Insaat Turizm Sanayi VE TIC z Turcji. Przedstawiła ofertę testową, wartą zaledwie 1 zł. Magdalena Kierzkowska, rzecznik prasowy gdyńskiego Urzędu Morskiego informuje, że dopiero po formalnej analizie komisja przetargowa zdecyduje, co z nią zrobić. Wówczas zapadną także decyzje dotyczące przerwania lub kontynuacji przetargu oraz ewentualnego zwiększenia budżetu inwestycyjnego. Pozostałe sześć ofert znacznie go bowiem przekracza.

Najtańsze jest konsorcjum belgijskiej N.V. Besix z polską grupą NDI, które złożyło ofertę wartą 992,27 mln zł. Niewiele droższy jest Budimex — 992,52 mln zł. Dariusz Blocher, prezes Budimeksu,nie uwzględnia Turków w rywalizacji.

— Nie patrzymy na kosztorys inwestora. Po serii pytań i przedstawionych przez zamawiającego wyjaśnień dokonaliśmy wyceny oferty, uwzględniając rynkowe realia. Zależy nam na szybkim podjęciu decyzji o wyborze wykonawcy, bo choć ceny materiałów nie drożeją tak gwałtownie jak w poprzednich latach, to jednak co miesiąc odczuwamy podwyżki — podkreśla Dariusz Blocher.

Przed złożeniem ofert wiele wątpliwości wykonawców dotyczyło wydobywania bursztynu na Mierzei Wiślanej. Niektórzy obawiali się, że wydłuży to czas realizacji inwestycji. Dariusz Blocher zaznacza jednak, że inwestor ograniczył ilość materiału, który trzeba przesiać w celu pozyskania bursztynu. Zakłada, że koszt tego działania powinien sięgnąć 1-1,5 mln zł, co przy skali inwestycji nie jest wysoką kwotą. Oprócz Budimeksu samodzielnie startującym w przetargu polskim wykonawcą jest Energopol Szczecin z ofertą wartą 1,08 mld zł.

Drodzy Chińczycy

Pod względem doświadczenia w budownictwie hydrotechnicznym mocnymi rywalami polskich wykonawców są Chińczycy. Dość drogo wycenili jednak przekopanie Mierzei Wiślanej. China Harbour Engineering Company złożyła ofertę wartą 1,07 mld zł. Nieco droższe jest Sinohydro Corporation Limited, które wyceniło polską inwestycję na 1,1 mld zł. Najdrożej realizację kontraktu oszacowało konsorcjum Polbud-Pomorze z CRCC Harbour & Channel Engineering Bureau Group i China Railway 14th Bureau Group. Proponowana przez nie cena wynosi prawie 1,5 mld zł.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu