KPM AGATA WYDA NA ROZBUDOWĘ 10 MLN ZŁ
Katowicka spółka zamierza konkurować z domem meblowym IKEA
Kończy się rozbudowa pawilonu B Katowickiego Przedsiębiorstwa Meblowego Agata. Jego powierzchnia handlowa zwiększy się teraz z 5 do 17 tys. mkw. Zarząd spółki spodziewa się, że dzięki temu w 2001 r. przychody ze sprzedaży wzrosną do 40 mln zł.
Katowickie Przedsiębiorstwo Meblowe Agata, którego większościowy pakiet akcji kupiła w lipcu 2000 r. spółka Animus z Mikołowa, kończy rozbudowę pawilonu B, ulokowanego przy al. Roździeńskiego w Katowicach. Prace rozpoczęto w sierpniu 2000 r. Ich generalnym wykonawcą jest Katowickie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego Budus. Termin otwarcia obiektu wyznaczono na 29 listopada 2000 r.
Zwiększyć powierzchnię
Inwestycja kosztowała 10 mln zł. W 30 proc. została sfinansowana ze środków własnych, które wyłożył akcjonariusz spółki, firma Animus z Mikołowa. Pozostałą część pokryły kredyty zewnętrzne. Prace obejmują modernizację całego pawilonu B, w którym ma zostać wyremontowane i oddane do użytku pierwsze piętro obiektu.
— Powiększymy powierzchnię handlową z 5 do 17 tys. mkw. Na piętrze ulokowana będzie ekspozycja mebli — wyjaśnia Grzegorz Przondziono, prezes KPM Agata.
Na czas remontu parter pawilonu B został wyłączony z użytku. Do dyspozycji klientów pozostał pawilon A, o pow. 1 tys. mkw.
Część parteru w pawilonie B, o pow. około 5 tys. mkw., przeznaczona została do wynajęcia.
— Już teraz mamy 95-proc. obłożenie. Na zainteresowanych czeka jeszcze ponad 300 mkw. , które chcielibyśmy wynająć firmom, prowadzącym działalność handlową i gastronomiczną — tłumaczy Grzegorz Przondziono.
Cena wynajmu wynosi 25 DEM (około 50 zł) za 1 mkw. Na dzierżawę zdecydowało się 8 podmiotów, m.in.: firma Boz z Krakowa, oferująca elementy wyposażenia łazienek, spółka Makro Abra z Częstochowy, sprzedająca wykładziny i dywany, firma Euronorm, oferująca sprzęt RTV i AGD oraz spółka Specjalista, sprzedająca boazerie. W pawilonie ma znaleźć się również punkt sprzedaży ratalnej Lukas.
— Chcemy stworzyć centrum handlowe, w którym będzie można zaopatrzyć się we wszystkie produkty wyposażenia domu, mieszkania czy biura. Poszerzenie oferty uda się osiągnąć przez wynajem punktów handlowych podmiotom z różnych branż. Dzięki inwestycji chcemy w 2001 r. zwiększyć przychody ze sprzedaży do 40 mln zł — tłumaczy Grzegorz Przondziono.
Dotąd w meble z Agaty zaopatrywali się głównie mieszkańcy Katowic i Sosnowca. Zarząd firmy liczy, że dzięki poszerzeniu oferty z salonu będą korzystać klienci z całego Zagłębia i Śląska.
Zmiana specjalizacji
Rozbudowa pawilonu B stanowi jeden z elementów restrukturyzacji spółki, która zamierza zmienić swój charakter na handlowo-usługowy.
— W sierpniu 2000 r. zlikwidowano trzy oddziały firmy w Mysłowicach, Gliwicach i Bielsku-Białej. Wstrzymaliśmy też produkcję mebli biurowych. Powodem decyzji był pogłębiający się brak rentowności w tych obszarach działalności firmy, wynikający z wysokich kosztów utrzymania pracowników oraz przestarzałej technologii wyrobu. Nie wykluczamy jednak możliwości wznowienia tego rodzaju działalności na konkretne zamówienie klienta — wyjaśnia Grzegorz Przondziono.
Konkurencję dla Agaty stanowi otwarty w sierpniu 2000 r. dom meblowy IKEA, położony również przy al. Roździeńskiego w Katowicach.
— Nie przeszkadza nam sąsiedztwo IKEA. Agata, poprzez poszerzenie asortymentu, oferować będzie kompleksowe wyposażenie mieszkania i biura. Dostępne będą produkty z niskiej, średniej i wyższej półki cenowej — mówi Grzegorz Przondziono.
Dyrekcja katowickiej IKEA również nie obawia się konkurencji.
— Nie mamy nic przeciwko otwarciu nowego pawilonu Agaty. Cieszymy się, że klient będzie miał możliwość wyboru — mówi Iwona Banik, kierownik operacyjny domu meblowego IKEA z Katowic.