Na przestrzeni lat Kreacje stały się jedną z najbardziej intrygujących i wyczekiwanych przez publiczność pozycji repertuarowych Teatru. Idea przedsięwzięcia jest prosta – artyści PBN, na co dzień biorący udział w próbach i występujący w spektaklach często uznanych już wybitnych choreografów, tym razem stają po drugiej stronie sali prób, wcielając się w role twórców.
Tancerze biorą w swoje ręce przygotowanie kreacji choreograficznych – zarówno od strony organizacyjnej, jak też np. opracowania programu literackiego, plakatu, innych form promocyjnych oraz wielu zakulisowych czynności, które związane są z wystawieniem przedstawienia baletowego na scenie.
Najważniejszym elementem projektu jest jednak oczywiście twórczy udział artystów w opracowaniu swoich choreografii oraz ich wykonanie. Kreacje dają młodym tancerzom-choreografom możliwość rozwoju swoich – czasem ukrytych – zdolności choreograficznych, a pozostałym zaangażowanym w projekt artystom — poszerzenia perspektyw i kompetencji zawodowych z myślą o kolejnych etapach ich karier.
– Według naszych założeń te warsztaty choreograficzne powinny być nieodłącznym elementem życia zespołu baletowego, który ma ambicję kształtowania własnego oblicza artystycznego. Bez prób poszukiwania nowych dróg, środków ekspresji, a nawet nowego języka, balet byłby sztuką mało interesującą, pozbawioną niespodzianek i wyzwań dla publiczności, być może nawet sztuką martwą. Każdego roku przedstawiane są nowe miniatury, w większości autorstwa naszych tancerzy-choreografów, którzy już wcześniej prezentowali swoje prace w ramach warsztatów, ale zdarzają się też debiuty. Ciekaw jestem ich wszystkich, bo tak się rodzą talenty choreograficzne, które – jak Robert Bondara czy Anna Hop – już nas wprawiają w podziw – mówi Krzysztof Pastor, dyrektor Polskiego Baletu Narodowego.
Podczas czterech wieczorów – 25, 26, 27 oraz 29 kwietnia – swoje zupełnie nowe, oryginalne miniatury zaprezentują Joanna Drabik, Eugénie Hecquet i Anna Hop, a także Antonio Lanzo, Gianni Melfi, Ivan Pal i Kristóf Szabó.

