Kręte ścieżki superfoods

Chęć zakupu, ale brak dostępności. Moda i brak wiedzy. Polski rynek superfoods pełen jest sprzeczności. Pewne jest jedno — popyt.

Dla Polaków zdrowie jest większym zmartwieniem niż dla przeciętnego Europejczyka, a to szansa m.in. dla superfoods (różne korzystne dla zdrowia składniki — np. jagody goji czy młody jęczmień) — ich sprzedaż czy dokładanie do żywności. Europejczycy pytani przez Nielsena o największe obawy w kolejnych miesiącach wskazali w 18 proc. przypadków na zdrowie, Polacy w 28 proc. — trend zdrowotny nad Wisłą przybiera na sile.

Zobacz więcej

Fot. Fotolia

— Ponad trzy czwarte konsumentów zgadza się ze stwierdzeniem: jesteś tym, co jesz. Zarówno w Polsce, jak też w całej Europie głównym źródłem wiedzy o zdrowotnych właściwościach produktów spożywczych są informacje zamieszczone na opakowaniach. Ponad 40 proc. konsumentów sprawdza etykiety. Natomiast polscy konsumenci rzadziej niż inni wierzą stwierdzeniom zamieszczanym na produktach. Polacy częściej aktywnie szukają informacji na portalach zdrowotnych i w publikacjach. Aż jedna trzecia polskich konsumentów dowiaduje się o zdrowych produktach z telewizji. Kolejnym ważnym źródłem wiedzy są dla konsumentów w Europie i Polsce najbliżsi (rodzina, przyjaciele) oraz specjaliści (lekarz, dietetyk) — mówi Małgorzata Cichecka, dyrektor działu efektywności sprzedaży w Nielsenie.

Wodorosty i jarmuż

W znaniu i spożywaniu superfoods wypadamy lepiej niż przeciętny Europejczyk w przypadku kurkumy, mięty pieprzowej, miodu gryczanego, oleju kokosowego, jagód goji i acai.

— Popularnością cieszą się też w Polsce inne produkty kokosowe, również cukier kokosowy jako alternatywa do cukru, choć nie jest to klasyczny superfoods. Rośnie też zainteresowanie solą himalajską jako zamiennikiem zwykłej soli, posiadającą dodatkowe korzystne dla zdrowia substancje — twierdzi Michał Lasocki, założyciel Intenson Europe, firmy specjalizującej się w superfoods.

Na sprawdzanej przez Nielsena liście superfoods znalazły się jeszcze m.in wodorosty i jarmuż. Tu mamy sporo do nadgonienia.

— Choć jarmuż zyskuje ostatnio na popularności — jest dostępny w dyskontach i intensywnie reklamowany — Polacy spożywają go ponad trzy razy mniej niż przeciętny Europejczyk — mówi Małgorzata Cichecka.

Według Nielsena blisko połowa Polaków nie ma dostępu do sklepu, w którym można kupić superfoods. Z jednej strony jest to bariera w rozwoju rynku, ale z drugiej szansa dla producentów i dystrybutorów do zapełnienia półek.

— W kanale nowoczesnym [czyli dużych sieciach większych sklepów — red.] to dziś pozycja obowiązkowa. W kanale tradycyjnym [małych sklepach — red.] rzeczywiście dostępność nie jest szeroka, ale bardzo mocno to się zmienia. Oczywiście nie mówimy na razie o dużej gamie jak w przypadku supermarketów, ale jednak o kolejnych wprowadzanych produktach — przyznaje Michał Lasocki.

Telewizja i krótka moda

Małgorzata Cichecka podkreśla, że chociaż sklepy sprzedające superfoods nie są dostępne dla wszystkich polskich konsumentów, to więcej niż połowa z nich deklaruje chęć zakupu produktów zawierających takie składniki.

— Klienci często nie wiedzą jeszcze do końca, czego chcą. Raz kupują olej kokosowy, a potem gdzieś słyszą, że jest niezdrowy, więc nabywają coś innego. Produkt czy składnik pojawiający się w programach telewizyjnych staje się nieraz modny na krótką chwilę. Branża ma więc jeszcze dużo do zrobienia pod względem edukacji — mówi szef Intenson Europe. Jak podaje Nielsen, co trzeci polski konsument uważa, że superfoods są w stanie zastąpić lekarstwa przepisywane na receptę.

52 proc. Tylu Polaków jest przekonanych o tym, że superfoods to naturalny sposób zapobiegania i zwalczania dolegliwości zdrowotnych...

37 proc. ...a tylu Niemców...

45 proc. ...a tylu średnio mieszkańców Unii Europejskiej, jak podaje Nielsen.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Michalina Szczepańska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Branża spożywcza / Kręte ścieżki superfoods