Kręte tory pociągów międzywojewódzkich

Resort infrastruktury planuje dofinansowanie taboru jeżdżącego między regionami. Kryteria budzą wątpliwości.

Rząd zapowiedział walkę z wykluczeniem komunikacyjnym. Jednym ze sposobów jest zmiana przepisów transportowych opracowana przez Ministerstwo Infrastruktury (MI), której celem jest rozwój połączeń międzyregionalnych. Obecnie wiele pociągów dojeżdża tylko do granicy województw. Przewoźnikowi świadczącemu usługi na zlecenie jednego województwa przepisy pozwalają jedynie na dojazd do najbliższej stacji drugiego, umożliwiającej przesiadkę lub techniczne odwrócenie pociągu. Realizacja dłuższych kursów wymaga uzgodnień. Samorządy czasem dochodzą do porozumienia, ale często rozmowy kończą się fiaskiem, bo trudno ustalić zasady dofinansowania międzywojewódzkich kursów przez lokalnych włodarzy.

Dopłaty do taboru

MI, chcąc zmotywować przewoźników i lokalne władze do uruchamiania międzyregionalnych połączeń, proponuje dopłaty z Funduszu Kolejowego (FK) do zakupu i modernizacji pojazdów dla tych samorządów, które będą realizować przewozy w głąb sąsiedniego województwa, ale nie dalej niż 30 km. Pomysły wzbudziły wątpliwości — i resortu finansów, i przewoźników.

„Powstają uzasadnione wątpliwości dotyczące przede wszystkim docelowego katalogu beneficjentów tych środków, ponieważ w chwili obecnej wszystkie samorządy świadczące usługi kolejowych przewozów pasażerskich otrzymują środki z przeznaczeniem na tabor kolejowy, natomiast z przedstawionej propozycji wynika, iż fakultatywna możliwość przyznania środków z Funduszu [kolejowego — red.] będzie dotyczyła jedynie tych samorządów województw, które zapewniają połączenia komunikacyjne między sąsiednimi województwami” — zwraca uwagę Leszek Skiba, wiceminister finansów.

Przypomina, że obecnie działa system dopłat do taboru dla wszystkich samorządów, ale wygasa w 2020 r. Podkreśla, że trzeba jednoznacznie wyjaśnić, czy obecnie proponowany przez MI ma go zastąpić, czy też stary system ma zostać przedłużony, a nowy działać równolegle. Z uzasadnienia MI wynika jednak, że obecne zapisy dotyczące wsparcia z Funduszu Kolejowego wygasną z końcem przyszłego roku, a wejdą w życie obecnie proponowane.

Co tam, panie, w inwestycjach?
Najciekawsze zagraniczne inwestycje w Polsce i polskie za granicą. Gdzie powstają, ile kosztują i które firmy będą szukać wykonawców i pracowników
ZAPISZ MNIE
×
Co tam, panie, w inwestycjach?
autor: Małgorzata Grzegorczyk
Wysyłany raz w miesiącu
Małgorzata Grzegorczyk
Najciekawsze zagraniczne inwestycje w Polsce i polskie za granicą. Gdzie powstają, ile kosztują i które firmy będą szukać wykonawców i pracowników
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Limit na wjazd

Przewoźnicy do planu dopłat nie mają zastrzeżeń. Kwestionują natomiast 30-kilometrowy limit wjazdu do sąsiedniego województwa. Przewozy Regionalne zwracają uwagę, że jego wprowadzenie doprowadzi do likwidacji już działających połączeń, np. w relacjach Białystok — Ełk i Kraków — Rzeszów. W rezultacie osobom mieszkającym w pobliżu granic województwmoże być trudniej niż obecnie dojechać do pracy lub szkoły w sąsiednim regionie.

Ciekawy przykład podaje stowarzyszenie Wrota Mazur, zabiegające o przywrócenie połączeń na linii Działdowo — Brodnica, leżących w województwach warmińsko-mazurkim i kujawsko-pomorskim. Twierdzą, że według nowych przepisów zabraknie 1,2 km do reaktywacji kursów przez kujawsko-pomorskie, które jest bardziej zdeterminowane i może odnieść więcej korzyści z ich odbudowy niż warmińsko-mazurskie. Odległości między miastami przeanalizowała też Łódzka Kolej Aglomeracyjna. Wynika z nich, że kujawsko-pomorskie będzie mogło np. realizować połączenia do Kutna, ale łódzkie z Kutna do Torunia już nie. Łódzkie będzie mogło finansować kursy do Częstochowy, ale śląskie do Łodzi nie. W myśl nowych przepisów Koleje Mazowieckie nie mogłyby jeździć do Czeremchy, ale przewoźnicy działający w ościennych województwach mogliby dojechać do Grodziska Mazowieckiego, Teresina, Siedlec, Radomia czy Mławy.

110 mln zł Tyle może wynieść roczne dofinansowanie dla samorządów z Funduszu Kolejowego na zakup i modernizację taboru.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane