Krokodyle przygotowują się do kontroli e-myta

Katarzyna Kapczyńska
28-06-2010, 00:00

63 mln zł — taki będzie roczny koszt kontroli systemu e-myta przez drogową inspekcję

63 mln zł — taki będzie roczny koszt kontroli systemu e-myta przez drogową inspekcję

Kierowcy tirów oraz firmy budowlane, informatyczne i telekomunikacyjne przygotowują się do wdrożenia na polskich drogach systemu e-myta. Planowany start to lipiec przyszłego roku. Eksperci wieszczą opóźnienie, bo prace nad wejściem nowego modelu są w powi-jakach. Nie ma wybranego wykonawcy, który potrzebuje czasu na realizację systemu, nie ma uregulowań prawnych dotyczących dróg, na których system ma dzia-łać, nie ma określonych stawek myta. Bariery można mnożyć.

W gotowości

Ale jest jedna instytucja, która twierdzi, że do wdrożenia systemu e-myta już dziś jest gotowa. To Inspekcja Transportu Drogowego.

— My już jesteśmy przygotowani. Opracowaliśmy już zasady kontroli, która będzie sprawowana przez naszych umundurowanych inspektorów — mówi Mirosław Maksymiuk z Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.

Faktycznie jednak nad pełnym przygotowaniem Inspekcji Transportu Drogowego do wdrożenia e-myta trzeba jeszcze popracować, bo jej pracownicy, którzy będą kontrolować auta z tego systemu, muszą być specjalnie wyszkolonymi inspektorami.

"W pierwszym etapie umundurowani pracownicy drogowej inspekcji, delegowani do kontroli systemu opłat elektronicznych nie będą inspektorami — nie będą mieli uprawnień do kontroli transportu drogowego" — czytamy w prezentacji Mirosława Maksymiuka.

Kto za co płaci

Inspekcja Transportu Drogowego ma natomiast już określone zasady kontroli e-myta. Wiadomo, że będzie działać centrum zbierania danych, do którego z bramek będą wysyłane dane o wykroczeniach. Centrum będzie je przesyłać na serwer, który z kolei dostarczy je do jednostek inspekcji. Inspekcja Transportu Drogowego chce oddelegować 513 inspektorów, po dwóch na około 50 km patrolowanej dro- gi. Będą pracować na trzy zmiany, czyli 24 godziny na dobę.

— Koszt kontroli szacujemy na około 63 mln zł —mówi Mirosław Maksymiuk.

Z tego 27,5 mln zł to koszty wynagrodzeń, które poniesie skarb państwa. Koszt wyposażenia inspektorów poniesie natomiast podmiot, który będzie wybrany jako operator systemu elektronicznych opłat. Inspekcja Transportu Drogowego szacuje, że umundurowanie inspektorów będzie kosztowało 3 mln zł, a ich uzbrojenie 1,8 mln zł. Najdroższe będą samochody, których koszt ma przekroczyć 25 mln zł.

Przedstawiciele firm biorących udział w przetargu na e-myto nie komentują kwestii opłat za przygotowanie Inspekcji Transportu Drogowego do kontroli.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Krokodyle przygotowują się do kontroli e-myta