Krosno zamieni się w szklane miasto

MBE
opublikowano: 23-03-2011, 00:00

Za 16 mln zł miasto chce stworzyć atrakcję turystyczną opartą na hutniczych tradycjach.

Za 16 mln zł miasto chce stworzyć atrakcję turystyczną opartą na hutniczych tradycjach.

Samorządowcy postanowili wykorzystać sławę krośnieńskiego szkła i zainwestować w projekt, który wypromuje podkarpackie miasto. Centrum Dziedzictwa Szkła (CDS) ma się stać główną atrakcją turystyczną Krosna. Powstanie w powiększonym budynku Biura Wystaw Artystycznych. W tzw. żywym muzeum turyści będą mogli zapoznać się z technikami wytwarzania szkła, a także sami zaprojektować produkty z tego materiału. Znajdzie się tam nawet mały piec hutniczy.

Miasto już ogłosiło przetarg na prace budowlane. Oferty można składać do 28 marca.

Pomysł stworzenia atrakcji turystycznego pojawił się kilka lat temu.

— Miasto bardzo profesjonalnie podeszło do sprawy. Zleciło badania, które miały wskazać, z czym jest kojarzone. Okazało się, że ze szkłem — mówi Ryszard Rabski, prezes miejskiej spółki Centrum Dziedzictwa Szkła, która realizuje projekt.

CDS stanie się elementem szlaku, do którego dołączy Muzeum Podkarpackie, gdzie zaprezentowana zostanie historia szklarstwa w Krośnie i regionie, oraz Regionalne Centrum Kultur Pogranicza z ekspozycją szkła. To nie wszystko.

W 14 punktach miasta staną szklane rzeźby. Galeria produktów powstanie również w zabytkowych piwnicach krośnieńskiego rynku. W lipcu turystów po mieście i okolicy obwozić będzie kolejka turystyczna.

— Podobne szklane miasta mają już m.in. Włochy — w Wenecji czy Niemcy — w Zwiesel. U nas nadal działają i mimo upadłości dobrze sobie radzą Krośnieńskie Huty Szkła Krosno. Wokół miasta mamy dużo prywatnych hut szkła. Każda wyraziła chęć zaangażowania się w projekt. Wspólnie utworzymy klaster, którego celem będzie promowanie regionalnych produktów. W CDS będą prezentowane artykuły z krośnieńskich hut, z których większość to designerskie przedmioty wyrabiane ręcznie — zaznacza prezes.

Koszt całego projektu to 15,9 mln zł, z czego 8,5 mln zł pokryje dotacja z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (działanie inwestycje w produkty turystyczne o znaczeniu ponadregionalnym).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MBE

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu