Kruk zarabia jak średni bank

ET
opublikowano: 01-09-2014, 16:57

W pierwszym półroczu windykator zarobił więcej niż w całym 2013 r. Dłużnicy spłacają wierzytelności na wyścigi.

Kruk, największa spółka windykacyjna w kraju zaczyna zarabiać na ściąganiu długów, głównie bankowych, tyle co średniej wielkości banki na ich udzielaniu. W I półroczu jego zysk netto wyniósł 100 mln zł i choć wsparty był jednorazowymi wydarzeniami, które do wyniku wniosły 18 mln zł, to nawet po oczyszczeniu robi niemałe wrażenie, które jest tym mocniejsze, że wynik oparty jest na solidnej podstawie.
- To co rzuca się od razu w oczy w półrocznym raporcie to bardzo dobra wartość spłat, które, po wykluczeniu spłat o charakterze jednorazowym, kwartał do kwartału wzrosły aż o 11 proc. Takich dynamik dawno nie widzieliśmy w branży windykacyjnej. Bardzo pozytywnie zaskoczyły też koszty zmienne w segmencie zakupu wierzytelności, które w ujęciu kwartalnym poprawiły się aż o 12 proc. i to pomimo wyższych spłat. To pokazuje jakość wyników Kruka, który ma za sobą bardzo dobry drugi kwartał – komentuje Iza Rokicka, analityk Ipopema Securities.

Piotr Krupa, prezes Kruka (Fot: Marek Wiśniewski,Puls Biznesu)
Piotr Krupa, prezes Kruka (Fot: Marek Wiśniewski,Puls Biznesu)
None
None

Czego można byłoby oczekiwać po raporcie to wyższych nakładów inwestycyjnych na wierzytelności. Z 313 mln zł wydanych w I półroczu na zakupy, na II kwartał przypadają tylko 44 mln zł. Iza Rokicka zakłada, że jest to zjawisko sezonowe i drugie półrocze, jak to już bywało w przeszłości, będzie lepsze.

Czego jeszcze należy spodziewać się do końca tego roku po Kruku? Jedna z największych niewiadomych dotyczy losów inwestycji spółki za Odrą. Kruk, obecny już w Czechach, Słowacji oraz w Rumunii uruchamia działalność w Niemczech. Jest to rynek kilkakrotnie większy od polskiego z portfelem kredytów detalicznych o wartości 2,4 mld EUR, z czego 10 proc. stanowią kredyty konsumpcyjne. To cztery razy więcej niż w Polsce.
- Czekamy na informacje o pierwszych zakupach oraz o tym jak rozwija się spłacalność długów. To bardzo ciekawe, czy model biznesowy, który sprawdził się w Polsce i Rumunii, przyjmie się również w Niemczech – mówi Iza Rokicka.
Kruk już teraz zapowiada ekspansję na kolejne rynki, rozważając inwestycje w  Hiszpanii, Portugalii, Turcji, Wielkiej Brytanii, we Włoszech i w Brazylii.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: ET

Polecane