Kryzys studzi emocje

Marta Sieliwierstow
opublikowano: 29-09-2009, 07:56

Po dobrym dla branży roku ubiegłym, 2009 r. przyniósł dostawcom i inwestorom budowlanym wiele wyzwań.

Informacje z Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) nie są optymistyczne — od stycznia do lipca 2009 r. wydano deweloperom ponad 22 proc. pozwoleń na budowę mieszkań mniej niż w takim samym okresie roku ubiegłego. W budownictwie indywidualnym spadek wyniósł 10,4 proc. Gorszą dynamikę widać także w sektorze mieszkań, których budowę już rozpoczęto. W kategorii mieszkań ogółem spadek wyniósł 28 proc., natomiast w kategorii mieszkań w budownictwie indywidualnym zanotowano ujemną dynamikę na poziomie 9,7 proc.

Z analiz GUS wynika, że wśród przedsiębiorców działających w sektorze budowlanym panuje nie najlepszy klimat. W sierpniu i wrześniu 2009 r. aż 22 proc. firm sygnalizowało pogorszenie koniunktury, a poprawę jedynie 17 proc.

— Grupa PSB obsługuje głównie inwestorów indywidualnych. Widać wśród nich zainteresowanie budową czy remontem domu, ale są to w większości budowy rozpoczęte. Spada liczba wydawanych pozwoleń na budowę, więc może się okazać, że w przyszłym roku zmniejszy się też popyt na materiały. Choć z drugiej strony prognozy dla branży budowlanej z początku tego roku nie były optymistyczne. Dlatego mamy nadzieję, że także przyszły rok nie będzie aż tak zły, jak na to wskazują dane GUS — mówi Marzena Mysior-Syczuk, koordynator ds. public relations grupy Polskie Składy Budowlane.

None
None

Stabilnie w materiałach

Z analiz Polskich Składów Budowlanych wynika, że w sierpniu 2009 r., w porównaniu z poprzednim miesiącem, spadły ceny w czterech grupach towarowych, w czterech wzrosły, a w trzech się nie zmieniły. Najbardziej staniały gazobetony (-2,7 proc.), a minimalnie: sucha zabudowa wnętrz (-1 proc.), izolacje wodochronne (-0,2 proc.) i chemia budowlana (-0,1 proc.). Ceny materiałów ściennych ceramicznych, pokryć i folii dachowych, rynien oraz drewna i materiałów drewnopochodnych nie zmieniły się. Wzrosły natomiast ceny materiałów izolacji termicznej (+2,9 proc.), silikatów, stolarki otworowej oraz narzędzi i sprzętu. Spadły także ceny cementu i wapna (-1,1 proc.), farb, lakierów, tapet (-0,8 proc.) oraz płytek ceramicznych, wyposażenia łazienek i kuchni (-0,6 proc.). O 0,6 proc. wzrosły ceny instalacji i techniki grzewczej, kanalizacji, odwodnień i wentylacji. W pozostałych grupach ceny nie zmieniły się.

— Ostatnie spadki cen materiałów budowlanych świadczą o tym, że w czasie koniunktury ceny zostały mocno wywindowane. Sądzę, że w najbliższym czasie materiały nie zaczną drożeć, ponieważ sezon budowlany powoli dobiega końca. Z drugiej strony, nie przewiduję też pogłębiania się tendencji spadkowej, ponieważ odbieramy liczne sygnały pobudzenia gospodarki. Takim sygnałem jest choćby powrót do udzielania kredytów hipotecznych o wartości do 100 proc. inwestycji — uważa Piotr Bednorz, właściciel firmy Dachermann Polska, produkującej nylon dekarski.

Są ludzie, nie ma pracy

Większość deweloperów zamroziła inwestycje mieszkaniowe i na razie niechętnie mówi o ich wznawianiu. Nie bez znaczenia dla dostawców materiałów i usług budowlanych jest także spadek zamówień z zagranicy. W tej sytuacji głównym odbiorcą materiałów i usług budowlanych są firmy i osoby decydujące się na remont nieruchomości. W związku z tym najmniej ucierpieli dostawcy i producenci specjalizujący się w materiałach, które mogą być wykorzystywane przy pracach renowacyjnych i remontowych. Poza niedostatecznym popytem firmy odczuwają także problemy spowodowane mniejszą dostępnością kredytów. Nie narzekają natomiast na brak wykwalifikowanych pracowników ani na ceny materiałów. We wrześniu aż 13 proc. przedsiębiorstw budowlano-montażowych oceniło swe zdolności produkcyjne jako zbyt duże w stosunku do zapotrzebowania rynku w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy.

— Obecnie deweloperzy niechętnie zawierają z producentami materiałów kontrakty wybiegające daleko w przyszłość, ponieważ sami próbują przetrwać. Producenci też nie mają spójnej strategii, która pozwoliłaby pozostać na rynku w czasie słabej koniunktury. Nierzadko firmy chwytają się każdej okazji, która pozwoli utrzymać się na powierzchni — sumuje Piotr Bednorz.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Sieliwierstow

Polecane