Lotosowy pakiet antykryzysowy sprawdził się. W tym roku może przynieść ponad 200 mln zł oszczędności.
W zeszłym roku gdańska rafineria zaoszczędziła 722,5 mln zł. Pierwotnie pakiet antykryzysowy, który został uruchomiony w lutym 2009 r., miał przynieść oszczędności na poziomie 390 mln zł. Głównym założeniem pakietu była redukcja kosztów do absolutnie niezbędnych.
— Bez całego pakietu nasz ubiegłoroczny wynik operacyjny oscylowałby na poziomie około 150 mln zł, a udało się przekroczyć 424 mln zł — mówi Paweł Olechnowicz, prezes Grupy Lotos.
Największe oszczędności uzyskano dzięki ograniczeniu inwestycji (470 mln zł). Najlepsze wyniki w tej kategorii wygenerowały Petrobaltic, Grupa Lotos oraz Lotos Paliwa. Kolejne oszczędności pochodziły z programów podnoszących efektywność. To dało 161,5 mln zł, a wśród projektów proefektywnościowych największe korzyści przyniosła realizacja projektu doskonałości operacyjnej (28,7 mln zł). Trzecią kategorią był program oszczędnościowy oszacowany na 91 mln zł.
W tym roku Grupa Lotos zamierza kontynuować program efektywnościowy i oszczędnościowy.
— Mimo zakończenia realizacji pakietu antykryzysowego z końcem 2009 r., w tym roku zakładamy powtórzenie efektu wdrożonych programów efektywnościowych w 100 proc. oraz zyskanie co najmniej 50-procentowego rezultatu programów oszczędnościowych — podkreśla Paweł Olechnowicz.
Zarząd gdańskiej rafinerii podkreśla duże zaangażowanie pracowników w realizację i kontynuacje projektu oszczędnościowego.
— Tylko pół godziny trwały nasze negocjacje z przedstawicielami załogi dotyczące podwyżek w tym roku. Ustaliliśmy 2-procentowy wzrost wynagrodzeń — dodaje szef Grupy Lotos.
W 2009 r. premie i podwyżki wynagrodzeń były zamrożone.