Kto mądrzejszy: rynek akcji, czy długu?

Arkadiusz Bebel, Quercus TFI
opublikowano: 07-04-2021, 20:00

Hossa na amerykańskim rynku akcji trwa, ale nie można powiedzieć tego samego o amerykańskim rynku obligacji. Od początku roku rentowności 10-letnich amerykańskich obligacji wzrosły z poniżej 1,0 do około 1,7 proc., a tym samym ceny obligacji spadły.

Obserwowanie różnych klas aktywów jest ważne, gdyż na rynku finansowym istnieją różne korelacje, a kapitał może przepływać z jednej kategorii do drugiej. Na przykład inwestor mając do wyboru rynek długu z rentownością 1 proc. i rynek akcji, wycenianych ze wskaźnikiem cena/zysk (C/Z) 20 może wybrać rynek akcji, ale już przy rentowności 1,7 proc. i niezmienionym C/Z jego wybór może być inny. Wybór byłby jeszcze prostszy, gdyby wraz ze wzrostem rentowności do 1,7 proc. C/Z wzrósł do 23 – wtedy rynek obligacji jest jeszcze bardziej atrakcyjny.

Poza jednak relatywną atrakcyjnością warto również spojrzeć na nominalny poziom wskaźników. Gdyby rynek akcji był wyceniony ze wskaźnikiem C/Z 10, fakt, że rentowności byłyby na poziomie 1 czy 1,7 proc. nie miałby wielkiego znaczenia, bo w obu przypadkach rynek akcji byłby niedoszacowany.

Obecnie mnożniki wyceny na rynku akcji są jednak wysokie. Hossa na rynku akcji przez wiele lat była uzasadniana właśnie spadkiem rentowności obligacji, ale ostatnio sytuacja się zmieniła i rentowności obligacji zaczęły rosnąć (choć z długoterminowej perspektywy cały czas są niskie). To sprawia, że akcje są relatywnie mniej atrakcyjne niż obligacje. Oznacza to również, że zyski firm, których spodziewamy się za wiele lat, są mniej warte obecnie (bo wyższa jest tzw. stopa dyskontowa). Natomiast firmy prowadzące schyłkowe biznesy są warte relatywnie więcej, bo większa część ich wartości jest uzasadniona przez bieżące wyniki finansowe. To nic innego jak rotacja między spółkami wzrostowymi a value.

Wracając jednak do rentowności 10-letnich obligacji amerykańskich: są one obecnie na poziomie 1,7 proc. Czy stopa zwrotu w wysokości 17 proc. w 10 lat jest satysfakcjonująca? W mojej ocenie nie i uważam, że w dłuższym terminie stopy zwrotu możliwe do uzyskania na rynku akcji będą zdecydowanie wyższe.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane