Jeszcze w tym półroczu Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) ogłosi kolejną odsłonę konkursu dotacyjnego dla przedsiębiorców, którzy chcą zaistnieć na zagranicznych rynkach. Będzie on finansowany z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki.
– Konkurs będzie kontynuacją naborów, które odbywały się w latach 2018-23. Jego celem jest wsparcie przedsiębiorców, którzy posiadają innowacyjne produkty, usługi lub technologie i chcą wprowadzić je na rynki inne niż unijne – mówi Agnieszka Wykrzykowska, senior menedżer w Grant Thornton.
Od Brazylii po ZEA
Ekspertka wyjaśnia, że program Polskie Mosty Technologiczne (PMT) obejmuje Brazylię, Chiny, Egipt, Japonię, Kanadę, Maroko, RPA, Turcję, USA, Wielką Brytanię, Wietnam i Zjednoczone Emiraty Arabskie. Dla każdego z tych rynków są wskazane branże, które będą na nich wspierane. Przedstawiciele PAIH jeszcze nie zdecydowali, jakie kraje obejmie najbliższy nabór dotacyjny i kolejne jego odsłony. Ma być ich w najbliższych latach w sumie około 10. Przedstawiciele PAIH zapowiadają, że nabory dotacyjne będą powtarzane cyklicznie, co roku na te same rynki. Natomiast harmonogramy konkursów będą ogłaszane z wyprzedzeniem, aby przedsiębiorcy mogli odpowiednio przygotować się do wzięcia w nich udziału i równolegle realizować bieżące biznesowe działania. W trakcie realizacji programu PMT przedstawiciele agencji będą weryfikowali, czy wymaga on rozszerzenia pod kątem rynków i sektorów.
– Program PMT składa się z dwóch etapów: krajowego i zagranicznego. W pierwszym przedsiębiorcy biorą udział w warsztatach, podczas których eksperci przekazują im wiedzę branżową na temat konkretnych rynków i uwarunkowań dotyczących rozwoju eksportu. Ponadto wspólnie ze specjalistami wypracowują strategie wejścia firm na zagraniczne rynki – podkreśla Agnieszka Wykrzykowska.
Zagraniczne misje i targi
Drugi etap konkursu PMT polega na dofinansowaniu udziału przedsiębiorców w zagranicznych misjach i targach.
– Dotacje są przeznaczone tylko dla MŚP działających na rynku co najmniej dwa lata i mających doświadczenie w eksporcie. Każdy wnioskodawca może liczyć na dofinansowanie w wysokości 180 tys. zł, z czego w postaci gotówkowej dostanie nie więcej niż 150 tys. zł. Wymagany wkład własny stanowi około 23 proc. kosztów kwalifikowanych projektu – zaznacza Agnieszka Wykrzykowska.
To oznacza, że przedsiębiorca otrzyma refundację wydatków w wysokości 150 tys. zł, jeśli przedstawi koszty kwalifikowane projektu na poziomie co najmniej 194,7 tys. zł. Co istotne, podatek od towarów i usług nie stanowi kosztu kwalifikowanego przedsięwzięcia.
Ekspertka zauważa ponadto, że dofinansowanie jest pomocą de minimis. To oznacza, że nie mogą się o nie ubiegać przedsiębiorcy, którzy już wyczerpali limit wspomnianej pomocy. Wynosi on 300 tys. EUR.
– Beneficjenci dotacji będą musieli wywiązać się w projektach z zadeklarowanych wartości wskaźników. Chodzi o wskazaną przez nich liczbę zagranicznych kontraktów i przychodów ze sprzedaży zrealizowanej poza Polską. Na osiągnięcie wskaźników będą mieli 12 miesięcy od zakończenia projektów – podkreśla senior menedżer w Grant Thornton.
Sporo korzyści
Przedstawiciele PAIH zwracają uwagę na liczne korzyści wynikające z udziału przedsiębiorców w konkursie PMT. Podkreślają, że zdobędą oni kluczową wiedzę o eksporcie i możliwość dogłębnego poznania wybranego rynku zagranicznego. Ponadto, jak dodają, wnioskodawcy dostaną ekspercką pomoc w przygotowaniu planu ekspansji i strategii produktu lub usługi. Mogą korzystać także ze wsparcia pracowników zagranicznych biur handlowych PAIH. Przedstawiciele agencji podkreślają, że dotacje pomogą wnioskodawcom zminimalizować ryzyko biznesowe i finansowe projektów. Ich zdaniem program PMT przyczynia się do zwiększania świadomości biznesowej i zyskiwania przez przedsiębiorców przewagi konkurencyjnej na konkretnych rynkach.
Wnioskodawca powinien:
- posiadać status MŚP
- prowadzić zarejestrowaną działalność gospodarczą na terenie Polski
- przed złożeniem wniosku o dofinansowanie mieć zamknięte dwa lata obrachunkowe
- prowadzić działalność w wybranej branży
- wpisywać się w określony katalog krajowych inteligentnych specjalizacji
- mieć doświadczenie w eksporcie i wykazać to za pomocą przychodów z eksportu
- posiadać odpowiednie kadry do realizacji projektu
- mieć działającą stronę internetową firmy
- posiadać zdolność do sfinansowania zaplanowanych działań eksportowych (zarówno tych, których koszty będą podlegały refundacji, jak i tych, które należy zrealizować w ramach projektu, a które będą finansowane z jego kieszeni)