Kto się Liczy na Polskim rynku przewozów?

BR
opublikowano: 2008-03-27 00:00

Stena Line — szwedzki operator promowy. Polską trasę obsługuje trzema promami: Finnarrow (tylko do przewozu frachtowego), Stena Baltica oraz Stena

Nordica. Stena Line należy do firmy Stena AB, która z kolei jest częścią holdingu Stena Sphere z Göteborga. Stena Sphere działa nie tylko na rynku przewozów, ale także finansowym, zajmuje się budową platform wiertniczych, działa na rynku metalowym oraz nieruchomości. Firma prowadząca interesy niemal na całym świecie jest przedsięwzięciem rodzinnym. Stena Line zatrudnia około 5,7 tys. osób, a jej przychody wynoszą blisko 4 mld zł.

Unity Line — właścicielem marki jest Polska Żegluga Morska (PŻM) z siedzibą w Szczecinie. PŻM to największy polski armator, którego flota składa się łącznie z ponad 80 statków.

To ona finansuje trzy promy użytkowane przez Unity Line. Pozostałe trzy należą do szczecińskiej firmy Euroafrica Shipping Lines. Unity Line pływa do szwedzkich portów Ystad i Trelleborg. Promy na usługach Unity Line to: Galileusz, Gryf, Jan Śniadecki, Mikołaj Kopernik, Polonia oraz Wolin.

Polferries — marka należy do mieszczącej się w Kołobrzegu państwowej firmy Polska Żegluga Bałtycka (PŻB). W szczytowym okresie (1990 r.) PŻB przewiozła 655,6 tys. pasażerów, 145 tys. samochodów osobowych, 21,7 tys. pojazdów ciężarowych, eksploatując linie: Świnoujście — Ystad, Świnoujście — Kopenhaga, Gdańsk — Nynäshamn, Gdańsk — Helsinki, Świnoujście — Travemunde, Travemunde — Gdańsk — Ryga, Travemunde — Ronne oraz Helsinki — Visby.

Obecnie Polferries ma do dyspozycji cztery promy: Scandinavia, Baltivia, Pomerania i Wawel. Obsługuje połączenia: Świnoujście — Ystad, Świnoujście — Kopenhaga oraz Gdańsk — Nynäshamn.

Finnlines — firma zajmuje się tylko przewozem kontenerów na trasie Gdynia — Helsinki. Od 2006 r. większościowym udziałowcem firmy jest włoska grupa Grimaldi, będąca największym operatorem promowym na Morzu Śródziemnym (przewozi ponad 1 mln samochodów rocznie).

Grimaldi ma też udziały w największej firmie promowej Grecji Anek Lines, kontroluje również firmy w Afryce i Ameryce Południowej. Finnlines obsługuje oprócz połączeń z Gdyni do Helsinek także trasy do Rosji, Szwecji, Niemiec, Danii, Holandii, Belgii, Wielkiej Brytanii oraz Hiszpanii.