W 2021 r. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) przyznała dofinansowanie z programu Inteligentny Rozwój (POIR) 1232 firmom. Dzięki wsparciu przedsiębiorcy rozwijają innowacyjne pomysły i promują produkty oraz usługi na nowych rynkach.
– Przedstawiciele biznesu chętnie brali udział w konkursach dotacyjnych organizowanych w ramach POIR. Dzięki grantom powstały nowatorskie produkty i technologie. Spora ich część już teraz jest rozpoznawalna na rynkach zagranicznych – mówi Mikołaj Różycki, p.o. prezesa PARP.
Od pomysłu do rynku
Zwraca uwagę, że POIR jest przeznaczony dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, które działają m.in. w branżach medycznej, energetycznej, surowców naturalnych, innowacyjnych technologii i procesów przemysłowych.
– Granty pomagają rozwijać nowatorskie projekty zarówno na etapie pomysłu i badań, jak również w fazie rozwoju produktu lub usługi i wprowadzania ich na rynek – zaznacza Mikołaj Różycki.
Według harmonogramu POIR w przyszłym roku wciąż będą dostępne dotacje oferowane przez PARP. Ułatwią one przedstawicielom biznesu właściwe przygotowanie wniosków o dofinansowanie m.in. z takich programów jak Horyzont Europa, Kreatywna Europa i LIFE. W puli konkursu „Granty na Eurogranty”, czyli poddziałania 2.3.6 POIR, jest 5 mln zł. Z tej kwoty 1 mln zł jest przeznaczony dla przedsiębiorstw z Mazowsza, a 4 mln zł dla firm z pozostałych województw.
Warto podkreślić, że w przypadku naborów dotacyjnych prowadzonych przez Komisję Europejską przedstawiciele biznesu muszą przygotować dokumentację w języku angielskim. Ponadto powinni liczyć się z tym, że kryteria oceny wniosków o dofinansowanie są inne niż w konkursach krajowych. Granty pokryją koszty usług doradczych związanych z tłumaczeniem dokumentacji konkursowej.
Przedsiębiorcy spoza Polski mogą zgłaszać się do operatorów wybranych w konkursie „Programy akceleracyjne – Poland Prize” (poddziałanie 2.5 POIR). Wspomniani operatorzy mają międzynarodowe doświadczenie we wspieraniu start-upów i współpracują z partnerami biznesowymi. Ich zadaniem jest ściągnięcie do naszego kraju młodych spółek, które chcą rozwijać przełomowe projekty, m.in. w branży gier lub związane z przemysłem 4.0. Operatorzy już prowadzą rozmowy z zagranicznymi, początkującymi przedsiębiorcami. Pomagają im rejestrować spółki w Polsce i zachęcać do współpracy z inwestorami, potencjalnymi odbiorcami ich technologii. Wśród nich są m.in. takie firmy jak Orange Polska, Ericsson Polska czy Procter&Gamble Polska. Dotychczas do konkursu zgłosiło się ok. 6 tys. start-upów. Operatorzy zawarli umowy z 600 spółkami. W efekcie wdrożono 127 projektów.
Na podbój nowych rynków
Granty z POIR wpierają też ekspansję zagraniczną. W tym roku dofinansowanie w łącznej wysokości 162 mln zł otrzymało aż 627 MŚP. Dotacje pochodziły z poddziałania 3.3.3 POIR („Go to Brand”).
– Polskie firmy coraz chętniej oferują swoje produkty poza granicami naszego kraju. Wyjście z ofertą na nowe zagraniczne rynki jest dla wielu mniejszych firm sporym wyzwaniem. Dotacje ułatwiają przedsiębiorcom realizację takich projektów – zaznacza Mikołaj Różycki.