Które auta wybierają przedsiębiorcy

Sylwia WedziukSylwia Wedziuk
opublikowano: 2024-02-21 20:00

Na firmowe samochody najczęściej decydują się programiści i spółki doradcze. Które marki cieszą się największą popularnością?

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

W ostatnim czasie rynek motoryzacyjny odżył, na co w w dużej mierze wpływ mieli przedsiębiorcy. Z danych Samar, instytutu badań rynku motoryzacyjnego, wynika, że w styczniu tego roku zarejestrowano aż 43 tys. nowych samochodów. To aż o 22 proc. więcej niż rok temu. Z tego 67 proc. aut było zarejestrowanych na firmę.

Kto kupuje

W trzech czwartych przypadków firmy sfinansowały zakupy samochodów za pomocą leasingu albo wynajmu długoterminowego. Analitycy Carsmile, internetowej platformy do zakupu, wynajmu i leasingu pojazdów, sprawdzili, jakie branże najczęściej decydowały się na auto oraz jakie samochody preferowały. Aby to zweryfikować, wytypowali dziesięć najpopularniejszych kodów PKD, określających główny profil działalności gospodarczej leasingobiorcy lub najemcy. W przypadku klientów, którzy podali więcej niż jeden kod PKD, uwzględnili tylko ten główny. Pod uwagę wzięli umowy leasingu i wynajmu nowych aut zawarte za pośrednictwem platformy Carsmile w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Podsumowanie danych pokazało, że nowe auta najczęściej nabywają programiści.

– Jest to związane z wysokim poziomem dochodów tej grupy zawodowej, a także dużą popularnością rozliczania się za wykonane usługi w formie B2B, dzięki czemu programiści mają możliwość odliczania podatku VAT czy też wydatków związanych z samochodem. W efekcie odczuwalny przez nich koszt użytkowania auta jest niższy niż w przypadku osób zatrudnionych na umowę o pracę – zauważa Michał Knitter, wiceprezes Carsmile.

Dodaje, że jest to także grupa zawodowa, która najwięcej czasu spędza w internecie i biegle porusza się na platformach i w aplikacjach oferujących auta.

Na drugim miejscu wśród profesji mających na koncie najwięcej zamówień na nowe auta znaleźli się doradcy od prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania. Dalej są firmy transportowe, wykonujące instalacje elektryczne oraz sprzedawcy detaliczni. W pierwszej dziesiątce uplasowali się również fryzjerzy i kosmetyczki, restauracje i gastronomia, prawnicy, spółki specjalizujące się w inżynierii oraz doradztwie technicznym, a także agencje reklamowe.

Najpopularniejsze modele

Analitycy Carsmile sprawdzili też, jakich aut poszukiwali przedsiębiorcy. Okazuje się, że największym zainteresowaniem cieszył się hyundai tucson. Michał Knitter wylicza, że przykładowy koszt wynajmu długoterminowego tego auta na trzy lata, bez wkładu własnego, z serwisowaniem, oponami i ubezpieczeniem wliczonym w cenę abonamentu wynosi obecnie 1818 zł netto.

Na drugim miejscu znalazło się audiA3, a na trzecim hyundai i30. Dalej jest toyota corolla, dacia duster, toyota yaris, a także tesla model 3 oraz model Y. Najdroższym modelem w zestawieniu jest tesla 3, za którą najemca musi zapłacić 3 193 zł netto. Najmniej kosztują natomiast toyota yaris oraz hyundai i30 – około 1500 zł. Jedyny samochód dostawczy na liście to fiat ducato. W jego przypadku przykładowa rata leasingu wynosi 1640 zł miesięcznie. Ciekawostką jest sklasyfikowany na dziesiątym miejscu crossover hyundai bayon, który wyprzedał się już w całości. Jego nowy model będzie dostępny dopiero po liftingu. Średni koszt wynajęcia tego auta wynosi 1700 zł netto.

Nowy czy używany

Spore zainteresowanie przedsiębiorców autami potwierdza także badanie „Portfele Polaków pod lupą”, przeprowadzone na zlecenie firmy Volkswagen Financial Services. Wynika z niego, że w tym roku zakupem nowego auta zainteresowanych jest 25 proc. przedsiębiorców. Z tej grupy 62 proc. chce nabyć jedno auto, a co trzeci myśli o liczbie od dwóch do pięciu pojazdów. Firmy najchętniej kupują nowe auta (72 proc.), choć coraz częściej decydują się także na trzy- albo pięcioletnie maszyny.

– Rosnąca popularność aut używanych może świadczyć o tym, że przedsiębiorcy skrupulatniej analizują obecnie wydatki firmowe. Jednocześnie nigdy jeszcze nie było takiego zainteresowania samochodami o wartości powyżej 200 tys. zł – zauważa Dariusz Brodnicki, dyrektor departamentu marketingu w Volkswagen Financial Services.

Połowa badanych podmiotów chce taki zakup sfinansować leasingiem. To najbardziej popularny sposób finansowania. Natomiast 22 proc. przedsiębiorców zamierza nabyć auto za gotówkę.