Których inżynierów brakuje najbardziej

opublikowano: 10-10-2021, 20:00

Do 2025 r. spadek zatrudnienia dotknie osoby wykonujące rutynowe prace, czyli robotników przemysłowych, rolnych, urzędników i sprzedawców, wynika z analizy Cedefop. Osoby wykonujące zadania kreatywne, wymagające zindywidualizowanego podejścia, związane z zarządzeniem technologiami, nie muszą się tego obawiać.

Jak wynika z raportu ARP „Kompetencje 4.0”, duże będzie zapotrzebowanie na inżynierów oraz specjalistów z sektora prywatnego biznesu, administracji, sektora ICT i naukowo-badawczego. W przypadku inżynierów zatrudnienie w Polsce ma urosnąć o 20 proc., podczas gdy w Europie – o 12 proc. Firma Bergman Engineering zbadała, które specjalizacje inżynierskie są najbardziej poszukiwane.

1. Inżynier produkcji/procesu w działach technologii przemysłowej (szczególnie w takich sektorach jak FMCG i farmacja).

– Z naszych danych wynika, że walka o kandydata trwa do końca. Aż 80 proc. kandydatów, którzy w ostatnich miesiącach chcieli przejść do innej firmy, otrzymało kontroferty od swoich pracodawców – tłumaczy Tomasz Szpikowski, prezes Bergman Engineering.

2. Automatyk i robotyk w dziale utrzymania ruchu (szczególnie w branży FMCG i farmacji). Zgodnie z danymi Bergman Engineering, wzrost rekrutacji na tego typu stanowiska wzrósł w ciągu ostatnich lat o 50 proc.

3. Specjalista ds. elektrycznych i inżynier elektryk.

– Tylko w ciągu ostatniego roku wzrost zapytań na rekrutację specjalistów z tego obszaru sięgnął 200 proc. Na rynku pracy jest tak niewielu tego typu ekspertów, że ich pozycja jest praktycznie „nietykalna” – tłumaczy Tomasz Szpikowski.

4. Programista i tester, szczególnie w e-commerce. W ciągu ostatniego roku zapotrzebowanie na tych pracowników zwiększyło się o 150 proc.

5. Logistyk i zakupowiec odpowiadający za zarządzanie łańcuchem dostaw. Z analizy Mazars, Noerr i SpotData wynika, że polski rynek e-commerce w 2020 r. wart był 70 mld zł. Po wielu latach wzrostu w tempie kilkunastu procent rocznie, okres epidemii COVID-19 przyniósł niemal trzykrotne przyspieszenie (do 43 proc. r/r)

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane