Kujawiak wyda minimum 15 mln zł

Paweł Mazur
opublikowano: 2000-11-22 00:00

Kujawiak wyda minimum 15 mln zł

Browary Bydgoskie Kujawiak, wchodzące w skład grupy Brau-Union, zamierzają wydać na inwestycje co najmniej 15 mln zł. Spółka chce zainstalować m.in. tankofermentory i zwiększyć moce produkcyjne, które po zmianach mają sięgnąć 640 tys. hektolitrów piwa rocznie.

W 2001 roku Browary Bydgoskie Kujawiak chcą wydać na inwestycje ponad 15 mln zł. Na początku przyszłego roku spółka zamierza dostawić m.in. cztery dodatkowe tankofermentory.

Restrukturyzacja w toku

— Nowe urządzenia spowodują zwiększenie naszych mocy produkcyjnych z dotychczasowych 500 do około 640 tys. hektolitrów piwa w skali roku. Zamierzamy zainstalować tankofermentory w lutym, by wszystko było gotowe przed przyszłorocznym sezonem sprzedaży — mówi Władysław Łukasik, prezes zarządu Kujawiaka.

Po instalacji czterech tankofermentorów ich liczba zwiększy się do 12. Ponadto kierownictwo zamierza zainstalować tzw. tanki pośredniczące oraz zakończyć rozbudowę hali magazynowej.

— Ponadto chcemy poprawić sieć dystrybucji. Część środków przeznaczymy na wymianę opakowań — dodaje prezes Łukasik.

W tym roku na inwestycje w Kujawiaku wydano około 4 mln zł. W ramach restrukturyzacji i zmiejszenia kosztów firma oddzieliła słodownię od browaru, a następnie sprzedała ten zakład polskiemu inwestorowi. Zamknięto też jeden z dwóch bydgoskich browarów, należących do Kujawiaka. Zarząd firmy negocjuje teraz sprzedaż 0,6-ha działki, na której znajdował się zlikwidowany zakład.

Kujawiak na mocną pozycję na rynku regionalnym (szczególnie marka Bractwo). Udział Kujawiaka szacowany jest nawet na 50 proc. Po dziesięciu miesiącach spółka sprzedała 440 tys. hl piwa.

Mocni w grupie

Obecnie 24 proc. walorów browaru znajduje się w rękach austriackiej grupy Brau-Union. W najbliższych miesiącach można spodziewać się odkupienia pozostałej części akcji bydgoskiego producenta piwa. Analitycy szacują, że przejęcie pełnej kontroli nad Kujawiakiem będzie kosztować Austriaków kilkadziesiąt milionów złotych.

Grupa Brau-Union, w której skład wchodzą rzeszowski Van Pur i Browary Warszawskie (choć jeszcze nie w pełni formalnie), po dziesięciu miesiącach sprzedaży zdołała ulokować około 1,4 mln hektolitrów piwa, co daje jej trzecią pozycję na polskim rynku za Grupą Żywiec i Kompanią Piwowarską.