Kultura zwiększy zyski z gier

Grzegorz Suteniec
opublikowano: 08-08-2018, 22:00

Ulga podatkowa dla producentów gier wideo z elementami polskiej kultury może zacząć obowiązywać już w przyszłym roku

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (MKiDN) pracuje nad projektem ustawy „o zasadach wspierania produkcji kulturowych gier wideo”. Przepisy, które mają dać branży ulgę w podatku dochodowym, mogą wejść w życie dość szybko.

Przed rokiem Piotr Gliński, minister kultury, deklarował, że chce, aby twórcy gier odważniej sięgali po rodzime bogactwo. Teraz chce wprowadzić ulgę podatkową dla producentów gier — polska treść nie będzie jednak podstawowym warunkiem jej uzyskania.
Zobacz więcej

OD SŁÓW DO CZYNÓW:

Przed rokiem Piotr Gliński, minister kultury, deklarował, że chce, aby twórcy gier odważniej sięgali po rodzime bogactwo. Teraz chce wprowadzić ulgę podatkową dla producentów gier — polska treść nie będzie jednak podstawowym warunkiem jej uzyskania. Fot. Marek Wiśniewski

— Prace prowadzone są z założeniem uchwalenia ustawy jeszcze w tym roku i rozpoczęcia jej obowiązywania w roku 2019, jednak na tym etapie trudno przewidzieć dokładny termin jej wejścia w życie — informuje Anna Bocian, rzecznik MKiDN.

Zgodnie z założeniami, prawo do ulgi mają uzyskać producenci gier kulturowych, zaangażowani we wszystkie etapy jej powstawania — od projektu do testów. Jedną grę będzie mógł zgłosić do objęcia ulgą tylko jeden producent, więc podwykonawcy nie będą producentami w rozumieniu przepisów ustawy.

Ulga dla zyskownych

Pomysł przypadł firmom do gustu.

— Cieszy nas każda inicjatywa wspierająca branżę. W wielu krajach produkcja gier jest wspierana na poziomie centralnym bądź regionalnym. Tak jest m.in. w Kanadzie, Wielkiej Brytanii czy Francji. W przypadku Unii Europejskiej wsparcie realizowane jest właśnie poprzez programy analogiczne do polskiego projektu — mówi Adam Kiciński, prezes CD Projektu i Stowarzyszenia Polskie Gry (SPG).

W podobnym tonie wypowiada się Grzegorz Miechowski, prezes 11 bit studios.

— To bardzo cenna inicjatywa, która może być istotnym wsparciem dla polskiej branży gier — mówi Grzegorz Miechowski.

Adam Kiciński zwraca uwagę, że poza Polską prace nad tzw. ulgą kulturową prowadzone są również we Włoszech, Belgii, Danii i niemieckiej Bawarii. SPG i PWC opracowały raport „Ulga podatkowa dla kulturowych gier wideo. Ocena zasadności interwencji publicznej”, który był konsultowany z Ministerstwem Kultury. Konstrukcja ulgi dla producentów zakłada możliwość dodatkowego odliczenia od podstawy opodatkowania w podatku dochodowym CIT/PIT 100 proc. ustawowo określonych kosztów kwalifikowanych.

— Warto podkreślić, że logika proponowanego przez MKiDN wsparcia wymaga od producentów gier sukcesu biznesowego — najpierw trzeba mieć zysk, żeby można było skorzystać z ulgi opisanej w projekcie — zaznacza Adam Kiciński.

Najpierw test

Ulga podatkowa będzie przyznawana indywidualnie na podstawie tzw. testu kulturowego. Szczegóły tego rozwiązaniabudzą największe emocje. Na czym będzie polegał test i kto będzie go przeprowadzał? Ostateczne decyzje jeszcze nie zapadły.

— Najprawdopodobniej będzie to komórka organizacyjna MKiDN odpowiedzialna za wsparcie sektora gier wideo — mówi Anna Bocian.

Zwraca uwagę, że testu kulturowego wymaga Komisja Europejska.

— Inne produkcje gier wideo niż kulturowe, z uwagi na prawodawstwo unijne, nie mogą być objęte pomocą publiczną państwa, którą jest ulga podatkowa. Przewidujemy zastosowanie systemu certyfikacji, w ramach którego testowi kulturowemu będzie poddawana koncepcja gry, a potem gotowy produkt — mówi rzeczniczka MKiDN.

Do uzyskania certyfikatu niezbędne będzie otrzymanie wymaganego minimum punktów. Obecnie trwają prace na ostatecznym kształtem testu.

— Będzie on podobny do rozwiązań obowiązujących w Wielkiej Brytanii i we Francji, ale dostosowany do potrzeb i specyfiki polskiego rynku gier wideo i sektorów kreatywnych. Wyższa będzie punktacja za wykorzystanie muzyki polskich twórców, co ma sprzyjać wsparciu eksportu polskiej muzyki za pośrednictwem gier wideo — informuje Anna Bocian.

Czy CD Projekt, który przez ostatnie dwa lata wpłacił do budżetu ponad 90 mln zł CIT, będzie starał się o ulgę?

— Na razie trwają prace nad ustawą, jest za wcześnie, żeby rozmawiać o szczegółach — mówi Adam Kiciński.

Brytyjska punktacja

Test kulturowy budzi spore emocje, a nawet zarzuty, że chodzi o upolitycznienie gier. Jeśli jednak polskie rozwiązania będą zbliżone do brytyjskich, nie powinno to zagrażać grom. Na Wyspach gra otrzymuje certyfikat nadawany przez Brytyjski Instytut Filmowy, jeśli zdobędzie minimum 16 punktów na 31 możliwych. Do ośmiu punktów można uzyskać za zatrudnienie przy produkcji osób z obywatelstwem UE, jeden, jeśli co najmniej połowa muzyki była wyprodukowana w Wielkiej Brytanii, a kolejne dwa, jeżeli prace koncepcyjne, projektowe i produkcyjne co najmniej w połowie toczyły się na Wyspach. Maksymalnie cztery punkty przysługują za odzwierciedlenie w grze brytyjskiego dziedzictwa, kreatywności lub różnorodności i drugie tyle za wykorzystanie dialogów w języku angielskim. Tak samo punktowana jest brytyjska/ unijna tematyka gry i tacyż bohaterowie, a także umiejscowienie gry na Wyspach lub w innym kraju UE.

Brytyjskie kryteria mogłoby spełnić wiele dotychczasowych polskich produkcji. W przypadku większości z nich trzon zespołów stanowią Polacy, najczęściej wykorzystywane są polskie kompozycje, koncepcje powstają nad Wisłą i trudno odmówić im polskiej kreatywności. © Ⓟ

OKIEM EKSPERTA

Niższy podatek — wyższa wycena

ŁUKASZ KOSIARSKI, analityk Pekao IB

Pomysł na wsparcie producentów gier uważam za dobry. Branża gier jest zdecydowanie mniej wspierana przez państwo niż np. filmowa, a polskie gry z racji globalnego zasięgu lepiej nadają się do szerzenia rodzimej kultury na świecie. Oczywiście ważne są kryteria, na podstawie których gry będą kwalifikowane do ulgi. Dla producentów gier może być to zachęta, żeby wplatać elementy polskiej kultury. Z drugiej strony, umiejscowienie gry w USA i wprowadzenie elementów amerykańskiej kultury masowej z reguły zwiększa potencjał sprzedażowy na kluczowych rynkach, a takie gry mogą lepiej przebić się do świadomości mainstreamowych graczy. Z tego powodu np. CD Projekt zdecydował się na uniwersum „Cyberpunka” w najnowszej produkcji. Z czysto analitycznego punktu widzenia zmniejszenie podatku oczywiście zwiększa strumień generowanej gotówki, co na koniec dnia przekłada się na wycenę — więc jest to potencjalnie korzystne dla wyceny branży.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Grzegorz Suteniec

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Podatki / Kultura zwiększy zyski z gier