Zmiana na fotelu lidera i spore spadki sprzedaży w całej branży — taki jest krajobraz branży firm badawczych, wyłaniający się z audytu wyników finansowych przeprowadzonego na zlecenie Organizacji Firm Badania Opinii i Rynku. 16 agencji, które poddały się audytowi, sprzedało w 2012 r. badania marketingowe za 562 mln zł — czyli o 4,9 proc. mniej niż rok wcześniej. To największy jednorazowy spadek od 2000 r., gdy zaczęto analizować dane. Najmocniej — prawie o jedną czwartą — skurczyła się sprzedaż TNS Polska i Sequence HC Partners, dwucyfrowe zwyżki zanotowały natomiast instytuty ARC Rynek i Opinia (19,9 proc.) i AGB Nielsen Media Research (13,7 proc.). O 6,3 mln zł (czyli 5,6 proc.) sprzedaż poprawił wieloletni wicelider rynku — ACNielsen Polska — co pozwoliło mu po raz pierwszy wyprzedzić konkurencyjny instytut Millward Brown.
Kurczy się rynek rynkowych badań
opublikowano: 2013-04-03 00:00