Kurierzy z potencjałem

opublikowano: 26-03-2015, 00:00

Przesyłki: Nic nie zapowiada zmiany kierunku rozwoju rynku usług kurierskich. Kierunku… w górę. Inny niż kiedyś jest jednak motor wzrostu

Rynek kurierski rośnie. I jednocześnie się zmienia. Wyraźnie rośnie rola rola klientów korzystających z przesyłek międzynarodowych.

Poprawa jakości usług kurierskich wynika przede wszystkim z optymalizacji procesów logistycznych wspieranych przez nowe technologie — mówi Rafał Nawłoka, prezes DPD Polska.
Zobacz więcej

IT W SŁUŻBIE LOGISTYKI:

Poprawa jakości usług kurierskich wynika przede wszystkim z optymalizacji procesów logistycznych wspieranych przez nowe technologie — mówi Rafał Nawłoka, prezes DPD Polska. [FOT. BLOOMBERG]

— Przemieszczają się centra usług, produkcja i centra logistyczne firm o zasięgu międzynarodowym. Rośnie udział eksportu w PKB, a tym samym przemieszczany za naszym pośrednictwem eksport polskich firm sprzedających swoje wyroby na całym świecie odbiorcom biznesowym i osobom fizycznym — mówi Tomasz Buraś, dyrektor zarządzający DHL Express (Poland).

Bez egzotyki

Szczególnie szybki wzrost eksportu dotyczy krajów egzotycznych: Maroka, Meksyku ZEA, Brazylii, Japonii. Jednocześnie rosnie import, szczególnie z Azji (np. z Chin, Hongkongu).

— W efekcie liczba przesyłek w usługach lotniczych w 2014 r. wzrosła w procentach dwucyfrowo. Dla tego segmentu klientów kluczowa jest możliwość uzyskania informacji i porady na temat wymagań celnych i formalnych w krajach eksportu i importu oraz obsługi odbiorców przesyłek naszych eksporterów w krajach docelowych. Z myślą o klientach stworzyliśmy Interaktywny Przewodnik Celny DHL, który dostarcza przedsiębiorcom wiedzę i ułatwia wymianę handlową — opowiada Tomasz Buraś.

Jakość w górę

Co ważne, rośnie także jakość usług. Potwierdzają to badania — ostatnio raport „Harvard Business Review Polska“ („HBRP“), który pokazuje rynek z perspektywy korporacji. W badaniach jakościowych wzięło udział kilkanaście firm wysyłających miesięcznie w sumie niemal 250 tys. paczek.

Twierdzą, że przez pięć lat poprawiła się jakość usług kurierskich, co się przejawia większą terminowością doręczeń i minimalizacją liczby zaginięć bądź uszkodzeń paczek. Zdaniem Rafała Nawłoki, prezesa DPD Polska poprawa jakości usług kurierskich wynika przede wszystkim z optymalizacji procesów logistycznych wspieranych przez nowe technologie.

— Dzięki temu mamy lepszy dostęp do danych w czasie rzeczywistym, co pozwala na szybką reakcję w razie jakichkolwiek problemów. Optymalizacja polega również na skróceniu tras kurierów, a także czynności związanych z nadaniem paczki — mówi Rafał Nawłoka.

E-commerce nadaje ton

Na rynku kurierskim widać zdecydowane przesunięcie w kierunku handlu internetowego. I to zarówno w relacjach B2B, jak i B2C.

— Szybciej rośnie segment B2C. Wymaga od firm kurierskich stworzenia i doskonalenie oferty zgodnej z oczekiwaniami odbiorcy przesyłek, a nie — jak w tradycyjnym modelu — nadawcy. Chodzi o elastyczne dopasowanie godzin doręczenia, miejsca i metody dostawy przesyłki: sieci punktów Parcelshop, portali pozwalających zmienić decyzję odbiorcy czy paczkomatów — wskazuje Tomasz Buraś.

Respondenci badania „HBRP” twierdzą, że firmy kurierskie powinny aktywnie inwestować właśnie w ostatni etap kontaktu z klientem, optymalizując odbiór przesyłki i zwiększając jego różnorodność. Sugerują także skrócenie ścieżki komunikacji klienta z kurierem poprzez dostęp do bezpośredniego numeru telefonu, kontakt z odbiorcą przed doręczeniem przesyłki, a także wysyłanie powiadomień SMS np. o godzinach odbioru przesyłki lub możliwości zmiany daty odbioru.

Cena nie czyni cudów

Duża konkurencja na rynku kurierskim doprowadziła do tego, że ceny usług są bardzo podobne. Klienci wyraźnie zaznaczają, że coraz większe znaczenie mają dla nich inne sprawy: jakość i terminowość, usługi dodatkowe, system informatyczny zapewniający automatyczną obsługę przesyłek.

— Szukamy rozwiązania logistycznego, które stanie się dla nas elementem przewagi konkurencyjnej. Renoma naszej firmy jako godnego zaufania dostawcy jest najważniejsza, dlatego bardziej niż cena liczy się dla nas pewność, terminowości dostaw i system IT, dzięki któremu możemy zapewnić klientom właściwą obsługę — komentuje prezes jednej z badanych firm.

Tomasz Buraś uważa, że w najbliższych latach firmy kurierskie będą doskonaliły obsługę nadawców i odbiorców przesyłek.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu