Kurylczyk: Program budowy autostrad ma trafić do Sejmu na początku 2005 r.

opublikowano: 2004-11-18 16:19

Program budowy autostrad i dróg ekspresowych ma być przedstawiony rządowi na początku 2005 r., a następnie ma trafić do Parlamentu - poinformował w czwartek wiceminister infrastruktury Jan Ryszard Kurylczyk na branżowej konferencji w Warszawie.

Kurylczyk chce, by program ten został zaakceptowany przez Sejm. Jak powiedział, jak najszybciej trzeba zbudować autostradę A1 i drogę ekspresową S3, które mają obsługiwać polskie porty i łączyć je z drogami wschód - zachód (A2 i A4). Takie połączenie jest konieczne i najlepiej byłoby, gdyby było powiązane dalej z państwami południa Europy - mówił Kurylczyk.

Projekt zakłada, że w tym roku do eksploatacji ma zostać oddanych 67 km autostrad, w 2005 r. 122 km, a w 2006 r. 170 km. W budowie ma być w 2004 roku 284 km autostrad, w roku 2005 - 520 km, a w roku 2005 - 753 km.

Zdaniem wiceministra infrastruktury, w Polsce istnieje przekonanie, że można budować drogi za 3,5 mln euro za kilometr. W

Europie koszt budowy jednego kilometra drogi wynosi od 3,5 mln euro do 12 mln euro. Jego zdaniem, o cenie najczęściej decydują warunki techniczne.

Przypomniał, że w przypadku północnego odcinka A1 na początku była mowa o 8 mln euro za kilometr, potem stopniowo zmniejszano tę cenę i ostatecznie budowa kilometra drogi ma kosztować 5,6 mln euro.

Jego zdaniem, niemożliwe jest w Polsce budowanie autostrad bez stosowania systemu koncesyjnego. Rocznie potrzeba na autostrady 8 mld zł i można je mieć dzięki m.in. dobrej współpracy z bankami - mówił Kurylczyk.

Jak powiedział dziennikarzom po konferencji generalny dyrektor GDDKIA Edward Gajerski, GDDKiA negocjuje umowę koncesyjną na odcinek Wrocław-Katowice autostrady A4. Nie wykluczył, że GDDKiA może podjąć negocjacje również z Autostradą Południe, która uczestniczyła w przetargu.

Stalexport Autostrada Śląska SA i Autostrada Południe SA, powiązana z Budimeksem, w czerwcu złożyły oferty w drugim etapie przetargu na przystosowanie tego odcinka A4 do wymogów autostrady płatnej oraz eksploatacji.

lb/ pad/ mskr/ mag/