Kusimy grantem Apollo Tyres

Indyjski producent opon, który od 2007 r. wozi się z inwestycją w Polsce, dostał propozycję gotówkowego wsparcia.

Międzyresortowy zespół ds. inwestycji zagranicznych, który spotkał się w połowie maja, postanowił wesprzeć projekt Apollo Tyres. Firma rozważa budowę fabryki opon za 200 mln EUR, w której ma pracować 800 osób.

— Zespół zatwierdził pomoc publiczną dla projektu budowy zakładu Apollo. Piłka jest teraz po stronie Hindusów. W ciągu najbliższych tygodni mają podjąć decyzję, czy zainwestują w Polsce, czy u któregoś z naszych szczodrych sąsiadów. Mamy nadzieję, że połączenie pomocy publicznej i znacznie bogatszych zasobów kapitału ludzkiego niż w innych mniejszych krajach regionu spowoduje decyzję na korzyść Polski — mówi Sławomir Majman, prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych.

— Trwają prace. Gdy się zakończą, będziemy w stanie udzielić szczegółowych odpowiedzi na temat projektu — mówi Kankana Das, szefowa działu relacji w Apollo Tyres.

Z informacji „PB” wynika, że firma chce produkować opony do ciężarówek. Oprócz grantu od rządu (nie udało nam się ustalić jego wartości) inwestor może też liczyć na zwolnienia podatkowe w specjalnej strefie ekonomicznej. W Polsce rozważa co najmniej dwie lokalizacje. Pierwsza to Środa Śląska-Miękinia na terenie Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, gdzie jest 498 ha. Inwestuje tu np. producent szyb samochodowych Pittsburgh Glass Works. Drugie brane pod uwagę miejsce to Kędzierzyńsko-Kozielski Park Przemysłowy, gdzie 40 ha jest objętych Katowicką Specjalną Strefą Ekonomiczną.

Polska konkuruje o projekt Apollo Tyres z Węgrami. Co ciekawe, w 2008 r. Hindusi już ogłosili, że zbudują fabrykę właśnie u naszych bratanków. Jednak ze względu na opóźnienia w uzyskaniu zezwoleń i referendum wśród mieszkańców przeciwnych fabryce zrezygnowali z inwestycji.

W Europie Apollo Tyres ma fabryki tylko w Holandii, gdzie w 2009 r. firma przejęła producenta marki Vredestein. Cały europejski rynek szacuje się na 250 mln sztuk opon rocznie. Zdominowały go firmy Bridgestone, Michelin, Goodyear i Continental, działa też 300 lokalnych mniejszych producentów. Apollo Tyres ma na świecie dziewięć fabryk: w Indiach (cztery), Holandii i Republice Południowej Afryki. W 2006 r. firma kupiła oddziały Dunlop w Afryce Południowej oraz Zimbabwe i ma dziś prawo do sprzedaży pod znaną marką w 30 krajach Afryki. W roku finansowym 2011/12 firma miała 2,5 mld USD przychodów. W Indiach urosły o 49 proc., w Europie o 27 proc. i o 10 proc. w Afryce. Zysk netto firmy wyniósł 84 mln USD.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Graniszewska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Kusimy grantem Apollo Tyres