Kwadryga zwieńczy gmach opery

Agnieszka Ostojska
opublikowano: 14-03-2002, 00:00

Prawie 180 lat od powstania projektu, 3 maja 2002 r., na postumencie warszawskiego Teatru Wielkiego stanie pomnik przedstawiający Apolla w czterokonnej kwadrydze. Jego projekt opracował sam Antoni Corrazzi z Livorno, włoski architekt, twórca gmachu Teatru Wielkiego.

Wichry historii sprawiły, że kwadryga nigdy nie stanęła na przewidzianym dla niej miejscu. Jednak przed trzema laty rozpoczęły się prace nad nowym projektem. Nowoczesna kwadryga ma łączyć cechy klasycyzmu oraz sztuki nowoczesnej. Autorami projektu, wzorowanego na oryginalnym, są profesor Adam Myjak, rektor warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych i profesor Janusz Pastwa, dziekan Wydziału Rzeźby tej uczelni.

— Kwadryga koronując fasadę gmachu Teatru Wielkiego, stanie się symbolem placu Teatralnego, a może nawet Warszawy, kojarzonym z miastem jak wieża Eiffla z Paryżem czy Fontana Di Trevi z Rzymem. Będzie to pierwszy pomnik w stolicy narodzony z radości, a nie z żalu po tragicznych wydarzeniach — twierdzi Waldemar Dąbrowski, dyrektor naczelny Teatru Narodowego.

Kwadryga nie będzie małym pomniczkiem. Sylwetki koni będą mierzyły po 3,5 metra wysokości, a prowadzący rydwan Apollo, grecki bóg piękna i sztuki, będzie mężczyzną postawnym, wzrostu 5,5 metra. Pomnik zostanie wykonany z brązu. Realizację projektu sponsorują TP SA, Kulczyk Holding, Polenergia oraz władze Warszawy.

— Trwają ostatnie przygotowania do ustawienia monumentu. Gotowy jest już Apollo, a na ukończeniu są rzeźby koni i rydwanu. Przed nami jeszcze montaż na dachu Teatru Wielkiego. Ze względu na rozmiary rzeźby nie będzie on zadaniem łatwym — przyznaje profesor Adam Myjak.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Agnieszka Ostojska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu