KWIATKOWSKI ZMIENIA BRANŻE

Witold Choiński
opublikowano: 1998-11-13 00:00

KWIATKOWSKI ZMIENIA BRANŻE

IX Fundusz Inwestycyjny zamierza wejść w budownictwo i teleinformatykę

WOLIMY USŁUGI: Na razie fundusz skupi się na inwestycjach w usługach i budownictwie — mówi Andrzej Modrzejewski, prezes zarządu NFI Kwiatkowski. fot. ARC

12 mln zł, które zainwestowano w fabrykę klejonki drewnianej Eko-drewno w Suwalskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej, jest częścią planu strategicznego, który zamierza w najbliższym czasie zrealizować NFI Kwiatkowski.

IX NFI chce mocno wejść w branżę okołobudowlaną i usługi: Internet i teleinformatykę. NFI Kwiatkowski rozważa także możliwość zainwestowania w jeden z dzienników ekonomicznych.

— Nasze plany są jednak zbyt odległe, by mówić o konkretnym tytule — mówi Andrzej Modrzejewski, prezes Zarządu NFI Kwiatkowski.

Odstawione meble

Kwiatkowski pożegnał się już z branżą meblową. Miał udziały w dwóch spółkach: Piotrkowskiej Fabryce Mebli i Białostockiej Fabryce Mebli. Jak twierdzi Zbigniew Orylski, wiceprezes NFI Kwiatkowski, w tych właśnie firmach fundusz spełnił już swoją rolę, a dalej rozwijać je może jedynie inwestor branżowy.

Fabryka Eko-drewno jest pierwszą tak dużą inwestycją NFI w branżę okołobudowlaną. Fundusz wiąże z nią wielkie nadzieje.

Na przykład Majewski

NFI Kwiatkowski zamierza inwestować głównie w spółki niepubliczne, działające na polskim rynku. Obejmowałby w nich pakiet akcji, dający możliwość wpływania przez trzy-pięć lat na strategiczne decyzje firmy.

100 proc. udziałów w Eko-drewnie ma spółka Majewski, w której z kolei NFI Kwiatkowski ma 40 proc. udziałów. Budowa nowej fabryki trwała dziewięć miesięcy. Jej koszt, łącznie z urządzeniami i maszynami, szacuje się na 25 mln zł. NFI Kwiatkowski wydał na razie 12 mln zł i, jak twierdzi prezes Modrzejewski, jest to udana inwestycja. Prezes NFI Kwiatkowski rozważa nawet, gdyby zaszła taka potrzeba, włożenie w Majewskiego dodatkowych 6 mln zł — na rozwój sieci dystrybucji.

Najbardziej jednak z dokonanej inwestycji zadowolony był Wojciech Majewski, prezes grupy Majewski.

— Nowy zakład, produkujący klejonkę drewnianą, to inwestycja mojego życia. Wiążę z nim wielkie nadzieje — mówi Wojciech Majewski.

Walka o rynek

Na rynku klejonki używanej do wytwarzania stolarki budowlanej udział produkcji firmy Majewski wynosił w 1997 roku 10 proc. Po uruchomieniu spółki Eko-drewno udział ten się podwoi. Majewski chce też opanować 8 proc. rynku tzw. stolarki otwartej oraz zająć czołowe miejsce w grupie producentów stolarki drewnianej — drzwi i okien. Powstała w Suwalskiej SSE fabryka okien i drzwi drewnianych oraz drewnianych półfabrykatów klejonych Eko-drewno jest jednym z najnowocześniejszych tego typu zakładów w Europie. Wydajność linii pozwala na wyprodukowanie rocznie 20 tys. metrów sześciennych klejonki drewnianej.