Leasing będzie rósł powoli

opublikowano: 14-01-2020, 22:00

W tym roku branża ma powrócić na ścieżkę wzrostu — jednak prognozowane 6,2 proc. w porównaniu z dynamiką sprzed kilku ostatnich lat to niewiele.

Rynek leasingu trzeci kwartał zakończył na niewielkim minusie (2,4 proc.). Wyniki za ostatnie trzy miesiące mogą być nieco gorsze — uważa Marcin Nieplowicz, główny ekonomista Europejskiego Funduszu Leasingowego (EFL).

Spadek w leasingu to spore zaskoczenie, szczególnie że w ciągu ostatnich dziewięciu lat branża rosła przeważnie w tempie dwucyfrowym. Obecnie spadki dotyczą głownie pojazdów lekkich i ciężarowych.

— Szacujemy, że ujemna dynamika finansowania aut osobowych i dostawczych przekroczy na koniec 2019 r. 20 proc. Tak duży spadek to efekt bardzo wysokiej bazy. Zmiany fiskalne w rozliczaniu umów leasingu na samochody osobowe, które obowiązują od początku 2019 r., przesunęły bowiem zakupy przedsiębiorców z minionego roku na ostatni kwartał 2018 r. — mówi Marcin Nieplowicz.

Górny limit wydatków na raty leasingowe, które mogą być rozpoznane jako koszty uzyskania przychodów, spowodował, że przedsiębiorcy ruszyli do salonów, aby leasingowane auta, głównie z segmentu premium, rozliczać jeszcze według starych, bardziej korzystnych przepisów. W efekcie końcówka 2018 r. przyniosła boom na finansowanie aut osobowych, a dynamika rynku leasingu w tym segmencie wzrosła aż o 57,6 proc. Natomiast finansowanie aut ciężarowych nadal pozostaje pod presją wdrażanych przez Unię Europejską zmian prawnych, które są niekorzystne dla polskich firm transportowych. Chodzi głównie o przepisy o pakiecie mobilności i pracownikach delegowanych, które przekładają się na istotne obniżenie nastrojów przewoźników oraz ograniczenie inwestycji.

— Szacujemy, że w związku z tym dynamika finansowania pojazdów ciężarowych pozostanie ujemna. W ostatnim kwartale spadek mógł sięgnąć 8 proc. — mówi Marcin Nieplowicz.

Na wyraźnym plusie pozostanie jednak sektor finansowania maszyn — rzędu ok. 9 proc. To odzwierciedla bardzo dobre wyniki produkcji przemysłowej, solidny wzrost gospodarczy oparty na popycie krajowym oraz wysokie wykorzystanie zdolności produkcyjnych w polskich firmach.

— Ostatni kwartał 2019 r. obniży całoroczny wynik branży do ok. 5 proc. Natomiast bieżący rok przyniesie odbicie w sektorze leasingu, jednak prognozowana dynamika, w wysokości 6,2 proc., będzie istotnie poniżej tej uzyskiwanej w latach 2013-18 — przyznaje Marcin Nieplowicz.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu