Lech Kaniuk wsiada do iTaxi

Założyciel PizzaPortalu chce podbić rynek dla spółki Łukasza Wejcherta. W tle są konsolidacja branży i ekspansja zagraniczna

Lech Kaniuk to idealny pracownik — ma dopiero 31 lat i… 20 lat doświadczenia w biznesie. Jako dziesięciolatek sprzedawał kwiaty sąsiadkom (nawet z ich własnego ogródka). Pięć lat później postanowił zająć się montażem czujników przeciwpożarowych, a w wieku 18 lat sprzedał swój pierwszy wynalazek. Teraz jeździ sportowym maserati, ale nie za szybko, by zdążyć się nim nacieszyć. Pasja do samochodów jest dla Lecha Kaniuka bardzo istotna, bo m.in. z jej powodu rzucił pracę swojego życia, rezygnując ze współzarządzania wycenianym na 4 mld USD Delivery Hero, któremu sprzedał serwis PizzaPortal.

Lech Kaniuk wsiada do iTaxi

Założyciel PizzaPortalu chce podbić rynek dla spółki Łukasza Wejcherta. W tle są konsolidacja branży i ekspansja zagraniczna

Lech Kaniuk to idealny pracownik — ma dopiero 31 lat i… 20 lat doświadczenia w biznesie. Jako dziesięciolatek sprzedawał kwiaty sąsiadkom (nawet z ich własnego ogródka). Pięć lat później postanowił zająć się montażem czujników przeciwpożarowych, a w wieku 18 lat sprzedał swój pierwszy wynalazek. Teraz jeździ sportowym maserati, ale nie za szybko, by zdążyć się nim nacieszyć. Pasja do samochodów jest dla Lecha Kaniuka bardzo istotna, bo m.in. z jej powodu rzucił pracę swojego życia, rezygnując ze współzarządzania wycenianym na 4 mld USD Delivery Hero, któremu sprzedał serwis PizzaPortal.

LUKSUS MOTYWACJI: Wiele łączy Łukasza Wejcherta (z lewej) i Lecha Kaniuka — dorastali w Skandynawii, kochają nowoczesne technologie i startują w biznes z takim zapasem gotówki, że mogą skupić się na realizacji marzeń. Nie drenują biznesu, ale poprawiają jego jakość.
Marek Wiśniewski

— Korporacja z dnia na dzień zrezygnowała z mojego pomysłu rozwijania floty samochodówdostawczych. W dłuższym terminie mogła to być duża wartość dodana, ale firma nie chciała realizować tak kosztochłonnej inwestycji wobec planowanego IPO — mówi Lech Kaniuk, już jako COO w iTaxi (prezesem spółki pozostał Stefan Batory). Lech Kaniuk ma niecały 1 proc. Delivery Hero, wart około 160 mln zł, więc debiut giełdowy spółki może sprawić, że biznesmen dołączy do grona najbogatszych Polaków.

Gaz do dechy

— Zatrudniamy najlepszych — rzuca tylko Maciej Żak, jeden ze współtwórców i prezes Dirlango, właściciela iTaxi. Łukasz Wejchert, drugi z rozdających karty w Dirlango, przyznaje, że iTaxi z fazy start-upu przechodzi właśnie w fazę wzrostu. Na tym etapie bardzo się przyda doświadczenie Lecha Kaniuka.

— Skalowanie biznesu i podążanie w stronę zysków operacyjnych to nasze cele. Lech rozwijał różne biznesy, także poza Polską, widział z bliska konkretne rozwiązania. Nie zamierzamy też ignorować trwającej konsolidacji branży — mówi Łukasz Wejchert. Nowy menedżer nie jest na polu taksówkowym zupełnym nowicjuszem — od kilku lat jest inwestorem mniejszościowym w iTaxi, a do objęcia sterów w spółce namówił go właśnie Łukasz Wejchert, główny inwestor, przyjaciel i mentor. COO ma za zadanie przekształcić start-up w szybko rozwijającą się korporację, korzystając z doświadczeń z Delivery Hero. Zamiłowanie do samochodów będzie mógł wykorzystać do rozbudowania floty iTaxi o 10 tys. taksówek.

— Chcemy rozszerzać dostępność iTaxi we wszystkich dużych miastach, żeby za dwa lata w naszych barwach jeździło trzy razy więcej taksówek niż obecnie — mówi Lech Kaniuk.

Wyjazd za granicę

Spółka, która jest mocna w segmencie klientów korporacyjnych, chce teraz osiągnąć pożądany wolumen. Nęcić będzie nie tylko obsługą klienta i funkcjonalnością aplikacji, ale też staroświecką usługą umożliwiającą zamówienie taksówki przez telefon.

— Chcemy osiągnąć poziom 1 mln kursów miesięcznie w ciągu dwóch lat. To oznacza czterokrotny wzrost — mówi Lech Kaniuk. W tyle głowy ma pomysł, który zrealizował z ogromnym sukcesem w Delivery Hero i PizzaPortalu –międzynarodową ekspansję. Jego zdaniem, za granicą jest miejsce dla iTaxi.

— Dla mnie to naturalny plan, ale decyzje w tej sprawie zapadną najwcześniej w przyszłym roku — mówi Lech Kaniuk. Jeśli właściciele będą na tak, spółka pomyśli o kolejnej rundzie finansowania. Na razie korzysta z kapitału pozyskanego w marcu, kiedy dostała 8 mln zł.

Biznes z pasją

Lech Kaniuk angażuje się w rozliczne projekty biznesowe. Wspólny mianownik? Każdy wiąże się z jedną z pasji twórcy, a większość — z obszarem nowoczesnych technologii, w których biznesmen porusza się z dużą łatwością. Na rynku najbardziej znany jest jako współzałożyciel PizzaPortalu, który (wraz z odpowiednikami ze Szwecji, Austrii i Finlandii) gigant Delivery Hero kupił cztery lata temu za 120 mln zł (przejmując spółkę matkę — OnlinePizza Norden). Lech Kaniuk pozostał w spółce jeszcze przez jakiś czas, ale jednocześnie angażował się w kolejne projekty, m.in. aplikację Prowly dla branży PR i Migam.pl — serwis dla głuchoniemych. Oprócz high-tech kocha kawę, więc założył też palarnię Bean & Buddies.

Biznes z pasją

Lech Kaniuk angażuje się w rozliczne projekty biznesowe. Wspólny mianownik? Każdy wiąże się z jedną z pasji twórcy, a większość — z obszarem nowoczesnych technologii, w których biznesmen porusza się z dużą łatwością. Na rynku najbardziej znany jest jako współzałożyciel PizzaPortalu, który (wraz z odpowiednikami ze Szwecji, Austrii i Finlandii) gigant Delivery Hero kupił cztery lata temu za 120 mln zł (przejmując spółkę matkę — OnlinePizza Norden). Lech Kaniuk pozostał w spółce jeszcze przez jakiś czas, ale jednocześnie angażował się w kolejne projekty, m.in. aplikację Prowly dla branży PR i Migam.pl — serwis dla głuchoniemych. Oprócz high-tech kocha kawę, więc założył też palarnię Bean & Buddies.

Autorami tekstu są Magdalena Wierzchowska i Karol Jedliński

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Wierzchowska, Karol Jedliński

Polecane