Do końca czerwca Legnicka Specjalna Strefa Ekonomiczna (LSSE) wyda 20 zezwoleń.
![ŚRUBOWANIE WYNIKÓW:
20 zezwoleń w ciągu półrocza — to rekord dla Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej kierowanej przez Adama Grabowieckiego. Podobne sukcesy osiągnie też kilka innych stref.
[FOT. ARC] ŚRUBOWANIE WYNIKÓW:
20 zezwoleń w ciągu półrocza — to rekord dla Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej kierowanej przez Adama Grabowieckiego. Podobne sukcesy osiągnie też kilka innych stref.
[FOT. ARC]](http://images.pb.pl/filtered/98192796-df58-430c-ad0f-446b5261f5ec/713a50b0-ba7a-5680-a03a-e1079d599542_w_830.jpg)
— Firmy zadeklarują ponad 1 mld zł inwestycji, 500 miejsc pracy i utrzymanie 5,6 tys. etatów — mówi Maciej Rojowski z LSSE. Nie byłoby w tym nic niezwykłego — wszystkie strefy mają gorące pierwsze półrocze, bo od 1 lipca wchodzą surowsze zasady pomocy publicznej, a może się okazać, że z powodu braku zaktualizowanych przepisów strefy ekonomiczne przez kilka miesięcy w ogóle nie będą wydawać zezwoleń. Gdyby nie to, że LSSE ma na koncie… dopiero trzy zezwolenia.
— Otrzymały je firmy: Voestalpine, austriacki producent części samochodowych (24,6 mln zł), wezi-tec, czyli fabryka elementów samochodowych grupy Weber (15 mln zł), i Schweiker (25,5 mln zł), trzeci w Niemczech producent plastikowych i aluminiowych drzwi i okien, który kupił 5 ha w Środzie Śląskiej. Zbuduje tam fabrykę okien, drzwi i rolet — mówi Maciej Rojowski.
Króluje motoryzacja
Na pewno zainwestują firmy, dla których strefa została poszerzona 20 maja: Sitech w Głogowie z projektem za 20,1 mln zł i Faurecia w Legnicy (24,6 mln zł i 175 nowych etatów). Sitech rozbuduje zakład stelaży siedzisk samochodowych. Faurecia będzie produkować aluminiowe elementy dekoracyjne kokpitów i paneli drzwiowych do samochodów klasy premium takich marek, jak BMW czy Audi. Reinwestować będzie kilka innych firm.
— Brugmann, holenderski producent grzejników, myśli o projekcie za 25 mln zł, Feerum, polski producent suszarni zbożowych i silosów, chce wydać 20 mln zł, Fiuka (metalowe wyroby m.in. dla przemysłu motoryzacyjnego) — 24 mln zł, a Haerter (producent detali dla motoryzacji, AGD i przemysłu elektronicznego) — 61 mln zł — zapowiada Maciej Rojowski.
Jego zdaniem, o inwestycjach myślą także: Winkelmann, producent podgrzewaczywody i elementów motoryzacyjnych, Gates (pasy napędowe i przewody giętkie dla motoryzacji) i Pittsburgh Glass Works, amerykański producent szyb samochodowych, który w Środzie Śląskiej wybudował fabrykę za ponad 250 mln zł.
Tajemnicza „jedenastka”
— O zezwolenie ubiega się też kilka firm, które na tym etapie zastrzegają sobie poufność — twierdzi Maciej Rojowski. Dziewięć „znanych” projektów daje łącznie 240 mln zł nakładów. Wartość jedenastu pozostałych przekroczy więc ponad 760 mln zł, czyli średnio 69 mln zł na jeden projekt. To będzie gorący czerwiec. W ubiegłym roku LSSE wydała 10 zezwoleń, w których firmy obiecały 267,5 mln zł inwestycji i 263 etaty.