Lektury

Andrzej Siłuszek
opublikowano: 1998-11-19 00:00

LEKTURY

Optyczny wychodzi z dołka

Polscy producenci szkieł okularowych, by utrzymać wiodącą pozycję na rynku, zaczęli rozwijać również sieć dystrybucji i walczyć o odbiorcę — zakłady optyczne, świadczące usługi dla ludności. Dla producentów problem to niemały, ponieważ polska sieć detalicznych usług optycznych jest bardzo rozproszona. 2500 punktów w Polsce, jak szacuje Krajowa Rzemieślnicza Izba Optyczna, liczy polska sieć sprzedaży wyrobów optycznych. To rozproszenie okazało się kłopotliwe i dla samego detalu.

Na ten segment rynku wkroczyła konkurencja zagraniczna. Działalność rozwija m.in. francuski Vision Express, niemiecki Fielman i brytyjski Optical Care (sklepy Loox). Pomiędzy polską a zagraniczną siecią sprzedaży rozpoczęła się walka o utrzymanie pozycji na rynku. Zagraniczne sieci walczą o zwiększenie udziałów w sprzedaży przede wszystkim poprzez drogą reklamę, marketing. Polskich, małych, najczęściej rodzinnych sklepów optycznych nie stać na takie akcje reklamowe. Podjęli więc wspólne działania w ramach KRIO. Powołali spółkę Optical, która ma zająć się reklamą polskich firm i na ich rzecz robić hurtowe zakupy soczewek, oprawek itp. bezpośrednio u producenta. Pozwoli to na obniżenie kosztów, ponieważ wykluczy nie tylko marżę dystrybutora, ale także daje szansę na niższe ceny. Prawa rynku zaopatrzeniowego są proste — kupujesz więcej, płacisz mniej.

„Rynek Zamówień Publicznych”,

nr 42 / 98

Kto kupi SMG/KRC

SMG/KRC ma zamiar sprzedać inwestorowi strategicznemu ok. 40 proc. udziałów. Pod uwagę są brani Kantar Group oraz Taylor Nelson Sofres. Kto przejmie mniejszościowy pakiet SMG, okaże się w grudniu. Te nieoficjalne informacje potwierdził Krzysztof Kruszewski, prezes SMG.

— Jesteśmy na czele, ale zdajemy sobie sprawę, że to nie będzie trwać wiecznie — mówi Kruszewski. Dlatego przez ostatnie dwa lata szukaliśmy partnera zagranicznego. Jego zdobycie umożliwi nam łatwiejszy dostęp do zleceń sieciowych oraz porównywalnych na skalę światową metod badawczych.

Wyszukiwaniem partnera dla SMG zajęła się firma konsultingowa Arthur Andersen. Podjęto rozmowy m.in. z francuską firmą Ipsos i Amer Nielsen Research, jednak przyszłym współwłaścicielem SMG będzie któraś ze wspomnianych instytucji. Rozważane jest pozyskanie inwestora finansowego. Potencjalni strategiczni partnerzy SMG to giganci. Według przedstawionego we wrześniu raportu ESOMAR-u, Kantar zajmuje trzecią pozycję na liście największych na świecie firm badania rynku (pierwsze dwie to AC Nielsen i Cognizant), natomiast Taylor Nelson Sofres jest czwarty. Zeszłoroczne obroty Kantara wyniosły 571 mln USD, Taylor Nelson Sofres — 490 mln USD.

„Marketing Polska”, nr 12/98