Lektury

Marek Matusiak
07-04-1999, 00:00

Ambitny kurs

Rada Polityki Pieniężnej zdecydowała nie tylko — jak wszyscy oczekiwali — o zmianie swojej prognozy makroekonomicznej na ten rok. Podjęła też kolejne decyzje przybliżające moment uwolnienia kursu złotego.

Spowolnienie dewaluacji może w krótkim terminie podnieść notowania złotego. Taki impuls powinien działać przeciwko wzrostowi cen. Decyzja RPP oznacza również, że powoli trzeba wyłączać z obliczeń kursowych skutki kroczącej dewaluacji. Tym bardziej, że RPP poszerzyła równocześnie pasmo dopuszczalnych wahań kursu złotego. Jest to elementem strategii, która ma doprowadzić do całkowitego uwolnienia kursu złotego, co może nastąpić jeszcze w tym roku. W pełni wolny kurs pozwoli rynkowi na całkowicie swobodne wyznaczenie rzeczywistej wartości złotego, a to jest koniecznym warunkiem przystąpienia do Europejskiego Systemu Kursowego i, w dalszej perspektywie, do Europejskiej Unii Walutowej.

Wobec tych decyzji mniejsze zainteresowanie wzbudziła zmiana prognozy gospodarczej RPP. Analitycy podkreślają, że nowe przewidywania dotyczące stopy inflacji w końcu 1999 r. nie różnią się specjalnie od poprzednich. Ekonomiści są zdania, że nowy cel inflacyjny NBP — czyli przedział 6,6-7,8 proc. — nie jest zbyt ambitny.

„Gazeta Bankowa“

Dobre opakowanie

Dobry projekt opakowania jest podstawą sukcesu rynkowego produktu. O dobrym projekcie, a tym samym spełnieniu właściwej roli opakowania, decyduje kilka czynników, do których należą: projekt graficzny, kolor, styl, kształt materiał, wielkość.

Grafika opakowania ma podkreślić najważniejsze cechy produktu i mieć oryginalny charakter, umożliwiający łatwą identyfikację producenta i odróżnienie jego produktu od wyrobów innych firm. W warunkach silnej konkurencji, gdy konsument ma do wyboru wiele towarów, wybiera tylko te, które z daleka rzucają mu się w oczy, przemawiają do jego wyobraźni, budują odpowiednie skojarzenia.

Ilustracja jako element projektu graficznego powinna wzbudzać pragnienie zakupu i sugerować wysoką jakość produktu. Grafika powinna umożliwić identyfikację produktu bez potrzeby czytania napisów, które są często nieczytelne z większej odległości.

Kolor w opakowaniu jest najważniejszym czynnikiem wpływającym na ludzkie emocje. Każdy kolor wywołuje określone reakcje. Żółty silnie zwraca na siebie uwagę, dobrze nadaje się do każdego produktu. Podobnie pomarańczowy. Purpura uznawana jest za kolor królewski, kojarzący się z elegancją, niebieski stwarza wrażenie czystości i świeżości etc.

Firmy dążą do tworzenia opakowań o oryginalnych kształtach, ponieważ współcześnie coraz ważniejsze od tego, co się sprzedaje, jest to, w czym się sprzedaje.

„Życie Handlowe“

III/1999

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marek Matusiak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu