Lektury

Jacek Zalewski
opublikowano: 13-11-2000, 00:00

LEKTURY

Jak należy walczyć o inwestorów

We współczesnym świecie walka konkurencyjna toczy się nie tylko między firmami chcącymi opanować kolejne rynki lub ich sektory, ale także między państwami i ich regionami o przyciągnięcie biznesu. To, czy duża firma będzie płacić podatki w danym mieście czy w sąsiednim, ma dla władz i mieszkańców tych miast wielkie znaczenie. Fakt ten decyduje bowiem o zamożności społeczeństwa, o stopie bezrobocia, często o wielu udogodnieniach socjalnych, które przychodzą razem z wielkimi firmami. Problemy takie występują także w Polsce, i to zarówno na szczeblu krajowym, jak i regionalnym. Stąd warto przyjrzeć się, jak za pozyskiwanie biznesu wzięły się regiony, które w tej dziedzinie odniosły znaczące sukcesy.

Amerykański stan Delaware położony na wschodnim wybrzeżu Stanów Zjednoczonych między Waszyngtonem na południowym zachodzie i Nowym Jorkiem na północnym wschodzie jest najmniejszym pod względem ilości mieszkańców (zaledwie 600 tys.) i jednym z najmniejszych powierzchniowo stanów w USA. Mimo to jest jednym z najlepiej rozwiniętych stanów, a inwestycje przekraczają tu zdecydowanie średnią amerykańską. Urzędnicy stanowi odpowiedzialni za kontakty z biznesem chwalą się, że aż 50 proc. firm, które notowane są na liście 500 największych firm amerykańskich „Fortune“, ma jakieś związki ze stanem Delaware. To samo dotyczy aż 60 proc. firm notowanych na nowojorskiej giełdzie. Bezrobocie w stanie jest śladowe. Wynosi 3,8 proc. i jest zdecydowanie niższe niż średnia amerykańska. W 1981 roku powstało Delawerskie Biuro Rozwoju Ekonomicznego. Powołane ono zostało, aby zapewnić mieszkańcom stanu poprawę warunków życiowych poprzez stworzenie im możliwości lepszej pracy, pozyskiwanie inwestorów i wspomaganie lokalnego biznesu.

„Decydent“

Rozmowy kwalifikacyjne

Bardzo istotnym, a często pomijanym elementem planowania rekrutacji jest zachowanie osoby prowadzącej spotkania z kandydatami. Tymczasem kolejnym krokiem, po przygotowaniu szczegółowego planu rozmowy kwalifikacyjnej, powinno być właśnie zaplanowanie zachowania. Ma ono duży wpływ na kandydatów. Jeśli dążymy do stworzenia warunków obiektywnej oceny oraz jednakowych szans dla wszystkich, powinniśmy za każdym razem zachowywać się tak samo w stosunku do wszystkich osób zaproszonych na interview.

Przed rozpoczęciem spotkań warto zastanowić się, jak każde z nich będzie przebiegało. Dotyczy to zarówno spraw organizacyjnych, jak też naszego zachowania. Planując rozmowy bierzemy pod uwagę czas, jaki chcielibyśmy przeznaczyć na jedno spotkanie oraz liczbę spotkań, które możemy efektywnie odbyć w ciągu dnia. Warto zastanowić się też, czy będziemy potrzebowali czasu na przygotowanie się do każdej rozmowy oraz na ocenę kandydata po spotkaniu.

„Supermarket News“

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jacek Zalewski

Polecane