LEKTURY
Internet zmienia biznes
Informatyka przekształca szerokie obszary przedsiębiorczości. Rozprzestrzeniania technologii informacyjnych nie da się powstrzymać. Tak jak nie da się powstrzymać automatyzacji produkcji samochodów, ponieważ stosowanie automatów nie tylko obniża koszty produkcji, ale również podnosi jakość. I tak — przez analogię — rozwój informatyki w bankach jest niezbędny dla skrócenia czasu operacji i będzie realizowany, mimo że powoduje zmniejszenia zatrudnienia w bankach.
Rozwój informatyki i telekomunikacji przyspieszy rozwój gospodarczy i globalny poziom zamożności. Jednocześnie pogłębi — i to znacznie — zróżnicowanie produktywności i dochodów ludzi dobrze i źle wykształconych, jak również dobrze i źle wykształconych społeczeństw. Rozwój narzędzi informatycznych — tak jak kiedyś upowszechnienie maszyn — pogłębi zróżnicowanie wśród ludzi i spowoduje większą zależność wśród narodów.
Z rewolucji przemysłowej najpierw skorzystała Anglia, a później inne państwa europejskie. Historia nam to uświadamia. Ale w bardzo zróżnicowanym stopniu. Na rozwoju informatyki i telekomunikacji najbardziej korzystają Stany Zjednoczone — to jest widoczne. Ilustracją może być utrata kilkudziesięciu tysięcy miejsc pracy w kanadyjskich sklepach, ponieważ Kanadyjczycy zaczęli kupować prezenty — szczególnie książki — za pośrednictwem amerykańskich firm internetowych. I co powinniśmy w związku z tym robić, aby wykorzystać rozwój technologii informacyjnych? Nie dopuścić do tworzenia nowych miejsc pracy w innych regionach świata kosztem naszego regionu czy też naszego kraju. Po drugie — przeciwdziałać rozwarstwieniu społeczeństwa. Żeby to można było zrealizować, muszą nastąpić zmiany w trzech obszarach: prawa, infrastruktury i kształcenia.
„Nowy Przemysł”