Lepiej firmie z euro

DI, NBP
opublikowano: 03-07-2009, 00:00

Wprowadzenie euro zmniejszy koszty działania firm i podniesie ich wydajność.

Wprowadzenie euro zmniejszy koszty działania firm i podniesie ich wydajność.

Marek Goliszewski, szef Business Center Club, nie ma wątpliwości: wprowadzenie euro to dobre rozwiązanie. Zarówno dla polskiej gospodarki, jak i dla poszczególnych firm. Co będą mieli z tego przedsiębiorcy? Opracowana przez BCC lista korzyści jest długa. Na pierwszym miejscu znalazło się usunięcie płynnego kursu walutowego jako źródła wstrząsów finansowych w eksporcie i imporcie. Na drugim — eliminacja kosztów wymiany euro na złote i odwrotnie (marże, opłaty, ubezpieczenia). Kolejne pozycje to: znacząca redukcja sprawozdawczości finansowej, ograniczenie wydatków na usługi doradców finansowych i skrócenie czasu potrzebnego na transfer walut.

— Ilu specjalistów jest dziś zaangażowanych przy tego rodzaju operacjach? Wraz z przyjęciem euro będzie można lepiej wykorzystać ich wiedzę, zdolności, potencjał — podkreśla prezes Goliszewski

Tak samo uważają analitycy NBP. Ich zdaniem, wspólna waluta uprości i przyspieszy wiele spraw. Niektóre obowiązki, które obecnie muszą być realizowane, znikną zupełnie. Co spowoduje zmniejszenie kosztów działania firm oraz wzrost ich wydajności.

Łatwiejsze planowanie

Według ekspertów banku centralnego, po wejściu Polski do strefy euro wzrośnie pewność planowania działalności gospodarczej w oparciu o jednolity pieniądz. Jak tłumaczą, decyzje przedsiębiorców w dużym stopniu zależą od kursu walutowego. Ale jego przewidzenie nie należy do najłatwiejszych. Prognozowanie często prowadzi do konkluzji typu: kurs walutowy może wzrosnąć, chyba że spadnie.

Dr Paweł Kowalewski, dyrektor Biura do spraw Integracji ze Strefą Euro (BISE) NBP, zauważa, że przed zmianami kursowymi można się zabezpieczać. Poprzez instrumenty pochodne dostępne na rynku finansowym. Wówczas ryzyko zmian kursu bierze na siebie sprzedający takie instrumenty — zazwyczaj jest to bank.

— Takie przerzucenie ryzyka jednak kosztuje, podobnie jak kosztowne jest utrzymanie w firmie pracownika zajmującego się kwestiami zmian kursowych — wyjaśnia szef BISE.

Kapitał i konkurencja

Co jeszcze firmy zyskają na euro? Przede wszystkim łatwiejszy dostęp do europejskiego rynku usług finansowych, który oferuje dużo szerszy wachlarz produktów i niższe koszty. Jest to spowodowane silną konkurencja między bankami UE, co w prosty sposób rzutuje np. na niższe koszty pozyskania kapitału przez małe i średnie przedsiębiorstwa. Ponadto zwiększy się dostęp polskich przedsiębiorstw do rynków zagranicznych. Ale będzie to działało także w drugą stronę. Czyli? W oczach firm z krajów strefy euro Polska zyska na atrakcyjności. Zaczną one walczyć o tutejszy rynek. Aby stawić czoła konkurencji, nasze firmy będą musiały poprawić swoje funkcjonowanie, innowacyjność i jakość oferowanych produktów.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI, NBP

Polecane