Słynna rada angielskiego filozofa Williama Ockhama, by nie mnożyć bytów ponad potrzebę, znalazła posłuch u twórców koncepcji Unified Communications (UC). Nie mają nic przeciwko telefonom stacjonarnym, faksom, smartfonom, netbookom tudzież poczcie elektronicznej, SMS-om i wideokonferencjom. Trzeźwo jednak zauważają, że nadmiar technologii często utrudnia porozumiewanie się pracowników na odległość. I odciąga ich od zadań służbowych. Na szczęście nie poprzestali na narzekaniu, ale postanowili połączyć różne metody transmisji głosu, obrazu i plików tekstowych, graficznych, filmowych (jakichkolwiek zresztą) w ujednolicony system teleinformatyczny.
UC to wiele kanałów informacji w jednym urządzeniu, np. laptopie lub tablecie. A także możliwość stałego podglądu, jak najłatwiej dotrzeć z informacją do współpracownika, klienta czy partnera biznesowego. Interfejs pokazuje, czy w danym momencie lepiej do niego zadzwonić, czy wysłać SMS-a lub e-maila, bo akurat prowadzi prezentację.
Błyskawiczny kontakt i duże oszczędności
W rozwój koncepcji zintegrowanej komunikacji włącza się IBM, o czym świadczy rozwiązanie o nazwie UC2 – Unified Communications and Collaboration. Oferta ta stanowi kombinację sprzętu, oprogramowania i usług pozwalających na korzystanie z komunikacji głosowej, wymiany danych i przekazów wideo bezpośrednio z aplikacji i urządzeń, z jakich użytkownicy korzystają na co dzień.
Dzięki oprogramowaniu IBM Sametime, będącemu częścią przygotowanej przez IBM platformy pracy grupowej i sieciowych kontaktów społecznych, pracownicy pozostają ze sobą w kontakcie w czasie rzeczywistym bez względu na miejsce pobytu. Przydaje się to zatem i menedżerom wizytującym oddziały, i inżynierom dokonującym uzgodnień w hali produkcyjnej, i sprzedawcom prowadzącym prezentację handlową w siedzibie klienta.
Aplikacja IBM Sametime diametralnie zmienia także sposób przeprowadzania firmowych narad i szkoleń. W skład systemu wchodzi przecież oprogramowanie do tele- i wideokonferencji. Zebranie np. setki osób z całej Polski w jednym miejscu to wielotysięczny wydatek. Trzeba zapłacić za bilety, salę konferencyjną i hotel. Ale wszystkich tych kosztów można uniknąć, korzystając z technologii IBM. I – co istotne – dzięki IBM Sametime szefowie i podwładni mogą się uczyć albo wymieniać się informacjami i opiniami oraz podejmować kluczowe decyzje biznesowe, nie wychodząc z domu czy biura.
Narzędzie stale udoskonalane przez IBM
IBM wciąż ulepsza swoje rozwiązania. Dotyczy to także oprogramowania Sametime. Do głównych udoskonaleń wprowadzonych w ostatnich wersjach systemu należą:

- Efektywne konferencje elektroniczne – błyskawiczny dostęp do konferencji, organizator nie traci czasu na podawanie kodów.
- Uproszczone mechanizmy komunikacji audio i wideo – multimedialna warstwa pracy grupowej nie musi być polem nieustannych „prób i błędów”.
- Klient działający w przeglądarkach bez pobierania kodu – umożliwia rozmowy sieciowe, udział w konferencjach i pracę na urządzeniach mobilnych, m.in. Apple iPhone.
- Narzędzia Web 2.0 – pozwalają wyposażyć aplikacje w funkcje sygnalizacji dostępności i komunikacji.
- Usprawnione zarządzanie – wdrażanie, konfiguracja i administrowanie aplikacjami z jednej konsoli.
- Opcje licencjonowania – nowe, uproszczone formy udzielania licencji na oprogramowanie.
Tradycyjnie czy w chmurze
Zunifikowaną komunikację powinny stosować głównie wielkie korporacje? Niekoniecznie. Specjaliści IBM polecają Unified Communications nawet małym przedsiębiorstwom, jeśli mają rozproszoną strukturę i pracowników mobilnych. Z tym że mniejsze firmy powinny rozważyć, co jest dla nich lepsze: zainwestowanie we własny swerwer czy raczej skorzystanie z usług teleoperatora w modnym ostatnio modelu chmury (cloud computing). W przypadku sektora MŚP ta druga możliwość wydaje się bardziej opłacalna.
Na świecie jest obecnie 7,8 mln użytkowników Unified Communications (i nie są to tylko duże, międzynarodowe spółki!). Do 2015 r. ma ich być 49,5 mln. Dlaczego w tej grupie nie miałaby się znaleźć Państwa firma?
Więcej informacji
Aby uzyskać więcej informacji o strategii UC2 firmy IBM lub o oprogramowaniu Sametime i związanym z nim usługami, należy skontaktować się z lokalnym przedstawicielem IBM lub Partnerem Handlowym IBM albo skorzystać z następujących serwisów WWW: ibm.com/software/pl/lotus/