Leszno planuje nową obwodnicę
Nową obwodnicę dla Leszna przewiduje studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta. Prace przy budowie drogi rozpoczną się w ciągu dziesięciu lat. Inwestycja ma być finansowana w większości z budżetu państwa.
Studium, przygotowane przez Wandę Chmielewską z Pracowni Planowania Przestrzennego Park w Warszawie, przewiduje, że nowa obwodnica ma powstać jako odcinek trasy nr 5 Poznań-Wrocław.
Bliżej miasta
— Fragment tej drogi, pełniący przed laty rolę obwodnicy, w związku z ekspansją miasta w kierunku wschodnim przebiega teraz niemal przez środek Leszna i jest dla mieszkańców coraz bardziej uciążliwy. Nowa inwestycja ma ułatwić komunikację tranzytową — mówi Mariusz Chudak, inspektor wydziału architektury, planowania przestrzennego i budownictwa Urzędu Miasta w Lesznie.
Autorka projektu zaproponowała dwa warianty: jeden przewiduje przebieg trasy na obrzeżach miasta, drugi natomiast — poza lasem. Sugeruje, że dla miasta bardziej korzystna będzie jednak obwodnica na jego obrzeżach. Radni Leszna zatwierdzili tę właśnie koncepcję.
— Będzie to droga ekspresowa, przebiegająca wzdłuż wschodniej granicy miasta, z wiaduktem nad torami kolejowymi i ul. Osiecką. Trasa za lasem ogromnie zwiększyłaby koszty jej budowy, a zamiast Leszna skorzystałaby na niej sąsiednia gmina Kąkolewo — wyjaśnia Wanda Chmielewska.
Zdania są podzielone
Wokół lokalizacji obwodnicy rozgorzał spór: zdaniem radnych SLD, przychylających się do sugestii autorki projektu, droga znacznie odciąży przebiegający przez Leszno fragment trasy nr 5 Poznań-Wrocław, natomiast tereny wzdłuż niej będą mogły być wykorzystane przez przyszłych inwestorów.
Przeciwnicy projektu z ugrupowania UW-AWS twierdzą natomiast, że obwodnica, zamiast ochraniać szpital, budynki mieszkalne oraz strefę ujęć wody, będzie przebiegać obok nich, a lokalizacja drogi pod lasem przeszkodzi w swobodnym dojściu do terenów leśnych.
Na razie radni Leszna zatwierdzili studium z planem budowy obwodnicy obok miasta, ale realizacja inwestycji w najbliższych latach nie zostanie rozpoczęta. Nie przesądza to również tego, gdzie nowa obwodnica będzie przebiegać. Do tego czasu mogą się bowiem zmienić nie tylko plany rozbudowy miasta, ale i jego władze.
W ostatnich latach Leszno rozwija się bardzo dynamicznie, w czym nie przeszkodziła mu nawet degradacja z pozycji miasta wojewódzkiego do powiatu grodzkiego. Władze miasta doskonale zdają sobie sprawę z tego, że prędzej czy później budowa nowej obwodnicy stanie się koniecznością.