Polsko-koreańska współpraca w najlepszym wydaniu. Koreański LG Energy Solutions, który w Kobierzycach pod Wrocławiem ma największą w Europie fabrykę baterii litowo-jonowych do pojazdów elektrycznych, podpisał trzyletnią umowę na dostawę z polską firmą Impact Clean Power Technology (ICPT). Fabrykę baterii tzw. heavy duty z portfela Grenevii (dawny Famur) ma w Pruszkowie pod Warszawą , wykorzystywanych w autobusach czy ciężarówkach. ICPT współpracuje z Solarisem od 2012 r., a niedawno przedłużyła umowę o współpracę na lata 2024-27. To właśnie Solaris będzie jednym z pierwszych europejskich klientów koreańskiej marki.
Gigabaterie z gigafabryki
W trzy lata LG ES dostarczy ok. 200 tys. jednostek modułów baterii do GigafactoryX w Pruszkowie. Zostaną tam zmontowane w paczki i systemy do prawie 3 tys. dużych elektrycznych pojazdów komercyjnych. Oznacza to, że cały proces produkcji – od baterii po elektryczne autobusy – będzie się odbywał w Polsce.
Baterie do takich pojazdów, jak autobusy elektryczne, muszą wytrzymać nawet 11 razy większy przepływ energii niż w przypadku samochodów osobowych. Dlatego LG Energy Solution zastosuje tzw. chemię NCM, która zapewni zwiększony zasięg jazdy i żywotność.
– Nasze partnerstwo z ICPT, zaufanym dostawcą systemów akumulatorów do transportu publicznego, daje nam możliwość wprowadzenia unikatowej technologii baterii na szybko rozwijający się europejski rynek pojazdów komercyjnych - mówi Seungtaek Hong, kierownik departamentu marketingu zaawansowanych baterii samochodowych w LG Energy Solution.
– Partnerstwo z LG Energy Solution wzmocni naszą ofertę baterii na rynku autobusów – mówi Bartek Kras, wiceprezes Impactu.
Trzy mocne marki
LG Energy Solution Wrocław to największy w Europie producent baterii litowo-jonowych dla branży motoryzacyjnej. Fabryka znajduje się w Biskupicach Podgórnych (gmina Kobierzyce) na ok. 100 ha i ma obecnie moce na poziomie 70 GWh. Zakład produkuje wszystkie komponenty baterii.
Impact Clean Power Technology działa od 2007 r. Sprzedaje systemy bateryjne w Europie, Australii, Nowej Zelandii i USA. Dotychczas dostarczył ich ponad 20 tys., a pojazdy, w których je zamontowano, przejechały już ponad 150 mln km. Spółka zatrudnia ponad 290 pracowników, wśród nich ponad 100 inżynierów różnych specjalności.
Gigafabryka w Pruszkowie to inwestycja za 120 mln zł. W pierwszym etapie pozwoli na zwiększenie zdolności produkcyjnych ICPT o 100 proc. do 1,2 GWh, bo z produkcji ręcznej firma przejdzie na zautomatyzowaną. Docelowo moce mogą przekroczyć 4 GWh. Firma, która w 2022 r. miała ponad 300 mln zł przychodów, liczy, że do 2027 r. zwiększy je do co najmniej 1 mld zł.
Bartłomiej Kras, wiceprezes ICPT, założył firmę 17 lat temu. W 2012 r. poznał Krzysztofa Olszewskiego, twórcę Solarisa, który miał wówczas plan uruchomienia produkcji autobusów elektrycznych. Chciał stosować baterie z Niemiec, które się nie sprawdziły. Zaufał polskiej firmie i współpraca trwa do dziś. Jesienią ubiegłego roku większościowy pakiet spółki kupiła Grenevia. Zapłaciła ponad 59 mln EUR.