LHI stracił już pozycję lidera
Trzy spośród pięciu największych firm leasingowych — EFL, BRE Leasing i BEL Leasing — zanotowały w pierwszej połowie 2000 r. wyraźny przyrost wartości wyleasingowanych środków. Gorzej spisały się DaimlerChrysler Leasing oraz LHI, ubiegłoroczny zwycięzca wszelkich rankingów.
Po sześciu miesiącach 2000 r. najlepszymi wynikami może się poszczycić Europejski Fundusz Leasingowy. W tym okresie oddał w leasing środki trwałe za 492,24 mln zł i w porównaniu z pierwszą połową 1999 r. zanotował 37-proc. przyrost aktywów. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy tego roku, specjalizujący się w leasingu pojazdów EFL, podpisał 13 tys. umów. Mimo to Piotr Kaczmarek, wiceprezes tej spółki, uważa, że sytuacja wcale nie jest najlepsza.
Przegrzanie leasingu
— Ten rok nie będzie dobry dla branży. Przypadek olbrzymich strat BG Leasing może spowodować spadek zaufania klientów, co odbije się na wynikach wszystkich firm z branży — mówi Piotr Kaczmarek.
Tuż za EFL plasuje się BRE Leasing. Firma wyleasingowała środki za 412,8 mln zł. Dla porównania, w analogicznym okresie roku ubiegłego była to kwota 155,4 mln zł. Przyrost wyniósł więc 170 proc. Największą wartość w portfelu aktywów tej firmy stanowią statki, samoloty, tabor kolejowy i pojazdy. Ich łączna wartość netto szacowana jest na prawie 300 mln zł.
Ubiegłoroczny lider w branży — LHI Leasing Polen, działający na rynku nieruchomości — zanotował spadek wartości wyleasingowanych środków.
Podczas gdy w pierwszej połowie 1999 r. ich wartość wyniosła 769,6 mln zł, to w ciągu sześciu miesięcy tego roku spadła do 366,7 mln zł.
— Przez ostatnie pół roku koncentrowaliśmy się na zakupach gruntów. W tym roku chcemy wyleasingować aktywa za 500 mln zł, więc nie będzie kłopotów z realizacją tych planów. Do końca 2001 r. będziemy mieć już 200 obiektów — deklaruje Tadeusz Kobylański, prezes LHI.
Raz gorzej, raz lepiej
Spadły także aktywa firmy DaimlerChrysler Leasing (wcześniej Mercedes-Benz Leasing).
— Mimo gorszych wyników widzimy potencjał rozwojowy tego rynku. Dojdzie jednak do selekcji firm. Firmy źle zarządzane, o kiepskiej kondycji, nie utrzymają się. Mam nadzieję, że druga połowa roku będzie trochę lepsza — uważa Heinrich Weber, prezes DaimlerChrysler Leasing.
Spore przyrosty wartości wy- leasingowanych środków osiągnął BEL Leasing. Rok temu było to 157,47 mln zł, a teraz ponad 245 mln zł. Firma zanotowała zwiększenie wartości wyleasingowanych pojazdów (o prawie 12 mln zł) w trudnym dla tego segmentu okresie.