LHI WCIĄŻ LIDEREM

Artur Niewrzędowski
07-03-2000, 00:00

LHI WCIĄŻ LIDEREM

Leasing nieruchomości po raz kolejny okazał się najbardziej rozwojowy

NIEMIECKA TECHNOLOGIA: Tadeusz Kobylański, szef LHI Lea-sing Polen, bazując na niemieckiej technologii leasingowej odniósł sukces. fot. Grzegorz Kawecki

W 1999 r. przedsiębiorstwa leasingowe oddały w leasing aktywa netto za ponad 9 mld zł. Na pozycji lidera rynku umocniło się LHI Leasing Polen. Spółka działa jednak tylko w segmencie nieruchomości. Na rynku ruchomości palmę pierwszeństwa nadal dzierży Europejski Fundusz Leasingowy.

W ubiegłym roku za pośrednictwem leasingu oddano aktywa za około 7,45 mld zł (bez nieruchomości), co oznacza wzrost w cenach bieżących o 26 proc. w porównaniu z rokiem 1998, a w cenach stałych, uwzględniając inflację, o 15 proc. Po zsumowaniu ruchomości i nieruchomości wynika, że branża leasingowa sfinansowała inwestycje za ponad 9 mld zł.

Transportowy pęd

W ubiegłym roku największy obrót wygenerował — tradycyjnie — leasing środków transportu drogowego. Stanowił on blisko 51 proc. wyleasingowanych ruchomości. Jest to wskaźnik znacznie wyższy niż średnia europejska, wynosząca około 16 proc. W 1999 roku utrzymała się tendencja rosnącego udziału maszyn i urządzeń przemysłowych — ponad 33 proc. obrotów lea-singodawców.

W Polsce ustawodawstwo nie sprzyja leasingowi samochodów osobowych. Dlatego ponad 90 proc. leasingowanych aut to „samochody ciężarowe” w karoseriach pojazdów osobowych. Lea-sing aut osobowych stanowi zaledwie 0,36 proc. obrotów branży, podczas gdy w Europie stanowi on pozycję dominującą — 34 proc.

W 1999 roku po raz pierwszy odnotowano znaczny wzrost lea-singu środków transportu kolejowego, powietrznego i wodnego. Zwiększył się on z 0,5 proc. w 1998 roku do 4 proc. w roku minionym.

Nieruchomości górą

Rynek leasingu nieruchomości stanowi 22,5 proc. rynku leasingu ruchomości. To więcej niż w Europie, gdzie stanowi on około 16 proc. Głównym sprawcą rozwoju rynku leasingu nieruchomości jest niemiecka spółka LHI Leasing Polen, która utrzymała pozycję lidera rynku i przekazała inwestorom nieruchomości za 1,57 mld zł. Europejski Fundusz Leasingowy, który za kilka tygodni zadebiutuje na GPW, utrzymał natomiast pozycję lidera na rynku ruchomości. Wrocławska spółka przekazała w leasing aktywa netto za ponad 1,08 mld zł. Największy konkurent EFL, należący do Banku Rozwoju Eksportu i niemieckiego Commerzbanku — BRE Leasing, przekazał w leasing aktywa za 462,1 mln zł. Silną pozycję utrzymał również Mercedes Benz Lea-sing, wspomagając sprzedaż koncernu DaimlerChrysler aktywami za 447,4 mln zł.

Konferencja Przedsiębiorstw Lea-singowych w Polsce-Związek Pracodawców zebrała dane tylko od 72 firm, podczas gdy na rynku działa około 100 przedsiębiorstw, świadczących usługi leasingowe.

Porażka KPL

Swoich danych nie podali: EFL, DTL, MR Leasing, ING Lease.

— Są to znaczący uczestnicy rynku, którzy dotychczas regularnie informowali o swojej działalności. Wysyłaliśmy do nich monity, jednak pozostały bez odzewu — tłumaczy Wojciech Kolańczyk, przewodniczący komitetu wykonawczego KPL.

Raportowane przez KPL przedsiębiorstwa wyleasingowały środki za 5,86 mld zł.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Artur Niewrzędowski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / LHI WCIĄŻ LIDEREM