Liczba automatów do gry ma się wkrótce potroić

Dariusz Rembelski
opublikowano: 1998-11-04 00:00

Liczba automatów do gry ma się wkrótce potroić

Sejmowy projekt zmiany ustawy o grach losowych i zakładach wzajemnych przyjmuje, że w Polsce może działać 300 tys. automatów do gier losowych. Po wprowadzeniu zryczałtowanego opodatkowania właścicieli salonów, budżet zarobi na automatach 900 mln zł.

W związku ze skierowaniem przez rząd do Sejmu projektu ustawy o grach losowych i zakładach wzajemnych, oraz o zmianie innych ustaw, posłowie wnieśli własny projekt ustawy o grach losowych.

Proponowana przez posłów nowelizacja zakłada, że w miastach liczących poniżej 50 tys. mieszkańców będzie można uruchomić jeden salon gier. Rządowy projekt zakłada, że jedna placówka może działać w mieście liczącym ponad 50 tys. mieszkańców.

— Projektowana nowelizacja zmierza do zniesienia dyskryminacji miejscowości liczących poniżej 50 tys. mieszkańców, która nie ma uzasadnienia w świetle praktyki krajów UE, a także może być kwestionowana w kontekście konstytucyjnego standardu równości — napisali posłowie.

W Polsce około 20 mln osób mieszka w miastach i miasteczkach liczących poniżej 50 tys. osób. Zgodnie z założeniami rządowymi nie może tam działać salon gier.

— Tego typu dyskryminacja jest sprzeczna z logiką, skoro miejscowości liczące poniżej 50 tys. mieszkańców mogły być nawet miastami wojewódzkimi, a także spełniać ważne role administracyjne, społeczne i gospodarcze —twierdzą parlamentarzyści.

Żadne przepisy w państwach należących do Unii Europejskiej nie wprowadzają tak drastycznych ograniczeń co do ilości udzielonych koncesji na działalność salonów gier.

W prawie Wspólnot Europejskich brak jest jakichkolwiek przepisów dotyczących warunków, jakie muszą spełnić miejscowości, w których będą usytuowane przedsiębiorstwa świadczące usługi w dziedzinie gier losowych.

Proponowana nowelizacja jest, według KIE, zgodna z prawem europejskimi.

Układ Europejski w artykule 44 zobowiązuje Polskę do ułatwienia podejmowania działalności na swoim terytorium przedsiębiorcom i obywatelom UE w okresie przejściowym, określonym w artykule 6. Polska po wejściu w życie stosownych przepisów, w odniesieniu do działalności przedsiębiorstw założonych w naszym kraju przez firmy zagraniczne i obywateli UE, zapewni im traktowanie nie mniej korzystne niż rodzimym przedsiębiorstwom. Gdyby w pewnych dziedzinach istniejące ustawodawstwo i przepisy nie gwarantowały takich samych warunków działalności przedsiębiorcom zagranicznym, Polska zmieni ustawy i przepisy w celu zapewnienia im takiego samego traktowania. Nastąpi to nie później jednak niż 1 lutego 1999 r. Zobowiązanie to dotyczy usług, o których mówi między innymi ustawa o zmianie ustawy o grach losowych i zakładach wzajemnych.

W świetle obecnie obowiązującej ustawy o grach losowych i zakładach wzajemnych operuje się dwoma pojęciami, „gry losowej” i „automatu losowego”. Określenia te, według posłów, są mylące i nieprecyzyjne. W związku z tym w swoim projekcie proponują przyjąć że „gra na automatach losowych to gra na urządzeniach mechanicznych, elektromechanicznych i elektronicznych, które rozstrzygają o wygranej lub przegranej”. Parlamentarzyści proponują również wprowadzenie pojęcia „gra na innych automatach”. Oznacza to automaty, na których maksymalna wygrana ograniczona jest do 50 zł. Tego rodzaju działalność nie wymagałaby zezwolenia Ministra Finansów i byłaby prowadzona bez ograniczeń.

Posłowie proponują również, żeby obcy kapitał mógł inwestować w polskie salony gry. Według nich, przyczyni się to do wprowadzenia nowych technologii i rozwiązań. Ponadto proponuje się, żeby gry na „innych automatach” mogły być prowadzone we wszystkich punktach i obiektach gastronomicznych, gdzie przyjmowane są zakłady wzajemne. W tego rodzaju placówkach mogłoby stać od 2 do 5 urządzeń do gier.

Według danych statystycznych, w Polsce zamontowano do tej pory 50 tys. automatów.

Zarówno projekt rządowy, jak i poselski zakłada, że nowe przepisy zmniejszą zjawisko szarej strefy w salonach gier. Będzie się to wiązało z dokonaniem zmian techniczno-legislacyjnych w ustawie karnej skarbowej, ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych i w ustawie o działach administracji rządowej oraz kilkudziesięciu innych zmian legislacyjnych w ustawie o grach losowych i zakładach wzajemnych.

W efekcie wprowadzenia zmian powinny powstać warunki do znacznego ograniczenia działalności w tzw. szarej strefie, co w konsekwencji spowoduje wzrost popytu na usługi legalnie działających podmiotów. Będzie się to przekładać na większe wpływy do budżetu państwa. Posłowie w swoim projekcie napisali, że osiągną one 900 mln zł rocznie.