Liczba subskrybentów Spotify mocno w górę

Oskar NawalanyOskar Nawalany
opublikowano: 2025-04-29 14:29

Spotify w pierwszym kwartale odnotował większą liczbę subskrybentów, niż przewidywali analitycy, pokazując, że strategia platformy polegająca na poszerzaniu oferty o audiobooki i podcasty skutecznie przyciąga nowych użytkowników — mimo podwyżek cen – podaje agencja Bloomberg.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Liczba subskrybentów wzrosła o 12 proc., do 268 milionów, przebijając zarówno prognozy Spotify, jak i oczekiwania analityków, którzy zakładali wynik na poziomie około 265,2 miliona. Przychody wyniosły 4,2 mld EUR, co było zgodne z wcześniejszymi zapowiedziami firmy oraz szacunkami rynkowymi.

Zysk operacyjny osiągnął 509 mln EUR i okazał się niższy od prognozowanej przez firmę wartości 548 mln EUR. Spotify tłumaczył tę różnicę wyższymi niż oczekiwano kosztami składek społecznych, które obejmują podatki od wynagrodzeń i świadczeń pracowniczych.

Liczba aktywnych użytkowników miesięcznie wzrosła o 10 proc., osiągając 678 mln, co nieznacznie rozmija się z oczekiwaniami analityków, którzy przewidywali 679 mln.

Spotify chce konkurować z YouTube’em treściami wideo

Prezes Daniel Ek kontynuuje strategię inwestowania w rozwój platformy — oprócz audiobooków i podcastów Spotify zaczął także mocniej stawiać na treści wideo, konkurując z YouTube'em. W styczniu uruchomiono nowy program partnerski, w ramach którego twórcy otrzymują wynagrodzenie w zależności od czasu, jaki płatni użytkownicy spędzają na konsumowaniu ich treści, zamiast opierać się wyłącznie na przychodach z reklam. Od początku roku Spotify wypłacił łącznie 100 mln USD wydawcom podcastów i twórcom w ramach tego programu oraz reklam emitowanych w ich audycjach.

Rozszerzanie oferty o nowe formaty idzie w parze ze strategią podnoszenia cen i zwiększania rentowności. W ubiegłym roku Spotify podniósł ceny w kilku kluczowych krajach — indywidualny abonament w USA kosztuje obecnie 12 USD miesięcznie — a według "Financial Times" w tym roku planowane są kolejne podwyżki w Europie i Ameryce Łacińskiej.

Po latach dynamicznego rozwoju na rynku muzycznym tempo wzrostu zaczęło jednak wyhamowywać. Wytwórnie płytowe poszukują nowych źródeł dochodów, oferując największym fanom artystów ekskluzywny dostęp i dodatkowe usługi. Spotify z kolei pracuje nad nowym, znacznie droższym planem „Music Pro”, który ma zapewniać dźwięk o wyższej jakości i inne dodatkowe korzyści — choć oficjalnie oferta ta nie została jeszcze uruchomiona.

Na drugi kwartał tego roku Spotify prognozuje osiągnięcie 273 milionów subskrybentów oraz zysk operacyjny w wysokości 539 mln EUR.