Czytasz dzięki

Limit dla prezentów bez VAT

opublikowano: 14-09-2020, 22:00

Resort finansów chce, aby wartość prezentu o małej wartości była wyznaczona na maksymalnie 20 zł. Obecnie granicą jest 10 zł.

Niewykluczone, że z opodatkowania będą zwolnione drobne prezenty o wartości wyższej niż obecnie. Postulat Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców (MŚP) w tej sprawie zyskał częściową akceptację resortu finansów. Taką możliwość zapowiada projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług (VAT). Jedna ze zmian dotyczy postulowanego jeszcze w 2019 r. przez Rzecznika MŚP, a także od lat przez Polską Izbę Artykułów Promocyjnych (PIAP), podwyższenia limitu zwolnienia dla nieewidencjonowanych upominków.

Proponowana wysokość nie jest jednak dla przedsiębiorców satysfakcjonująca. Obecnie wolne od VAT są prezenty przekazane jednej osobie o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości obdarowanych. Jeśli taka ewidencja nie jest prowadzona, zwolnienie dotyczy artykułów o jednostkowej cenie ich nabycia lub kosztu ich wytworzenia do wysokości 10 zł. PIAP, powołując się na różne badania, podkreśla, że aby potencjalny klient zechciał zachować przekazany mu upominek, powinien on przede wszystkim mieć dobrą jakość, musi być równieżużyteczny oraz atrakcyjny.

Według izby nie da się spełnić tych kryteriów w kwocie 10 zł. Projekt zakłada podwyższenie limitu jedynie w drugiej ze wspomnianych sytuacji do 20 zł. W ocenie Rzecznika MŚP to jest granica wciąż nieadekwatna do potrzeb przedsiębiorców. Dlatego w tym miesiącu w piśmie do ministra finansów stwierdził, że limity należy podnieść w obu przypadkach. Proponuje, aby w pierwszym, gdy prezenty są ewidencjonowane, kwota wolna od VAT dotyczyła upominków o łącznej rocznej wartości wynoszącej co najmniej 150 zł (czyli równowartości ok. 30 EUR). Natomiast jednostkowa cena nieewidencjonowanych prezentów powinna być podniesiona do 45 zł (co odpowiada ok. 10 EUR).

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane