Działające od 2013 r. Loando od czterech lat jest częścią międzynarodowej grupy Clar – wywodzącego się ze Szwecji globalnego brokera cyfrowego, który działa na czterech kontynentach, m.in. w takich krajach jak Brazylia, Singapur, Francja, Hiszpania czy Polska. Maciej Suwik i Tymon Zastrzeżyński, którym Clar powierzył rozwój szwedzkiej grupy w regionie CEE, w Rumunii działali już kilka lat temu - od połowy 2019 r., jednak pandemia, a wraz z nią zmieniające się otoczenie regulacyjne i gospodarcze zmusiły Loando do zamknięcia działalności w tym kraju. Pod skrzydłami szwedzkiego właściciela pośrednik finansowy wraca w nowej formule, z silniejszym zapleczem technologicznym i kapitałowym.
Drugie podejście
Ponowne wejście na rumuński rynek to realizacja strategii ekspansji grupy Clar w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. W lutym broker kupił estoński fintech Fiizy, działający od 10 lat w Polsce, Hiszpanii, Meksyku i Kolumbii, dzięki czemu wzmocnił obecność w Europie i Ameryce Południowej. Partnerami Fiizy jest ponad 230 instytucji finansowych i banków. Fintech pośredniczył dotychczas w sprzedaży pożyczek i innych usług finansowych dla ponad 11 mln klientów na kwotę ponad 6,4 mld EUR.
Loando Group i Fiizy dzięki komplementarnym kompetencjom będą rozwijać w Rumunii platformę loando.ro., która startuje mając na koncie kilkanaście partnerstw z lokalnymi i międzynarodowymi firmami pożyczkowymi. Celem jest zbudowanie pozycji lidera rynku – tak jak udało się to wcześniej w Polsce.
- Rumunia to naturalny wybór dla naszej organizacji. To również kraj, na który zwróciliśmy szczególną uwagę już przed kilku laty, ale czas naszej ekspansji w tym kraju przypadł na bardzo niesprzyjający okres pandemii COVID-19. Obecnie rynek rumuński prezentuje się bardzo perspektywicznie, a Loando wsparte przez niedawne połączenie z Fiizy posiada wszelkie warunki, żeby go w pełni wykorzystać. – mówi Maciej Suwik, współzałożyciel Loando Group, zarządzający growth marketingiem podmiotów z grupy Clar.
Większa moc
W Polsce Loando Group, które poza Polską obecne jest także m.in. w Portugalii, Czechach, Meksyku i Hiszpanii, współpracuje z 50 instytucjami z sektora pozabankowego oraz kilkoma bankami. W 2024 r. łączny wolumen udzielonego finansowania przekroczył 0,5 mld zł, a liczba klientów obsłużonych za pośrednictwem grupy osiągnęła 1,2 mln.
- Stawiamy na dalszy rozwój segmentu premium oraz wzmacnianie relacji z partnerami bankowymi` przy jednoczesnym zachowaniu naszej bardzo silnej pozycji w pozostałych częściach rynku. Zamierzamy również dalej poszerzać naszą ofertę produktową, w tym o rozwiązania kierowane do klientów biznesowych – zapowiada Dominik Ciula, country manager Loando w Polsce.
Loando wzmacnia się technologicznie – inwestuje w automatyzację, wdraża rozwiązania sprzedażowe oparte na sztucznej inteligencji i intensyfikuje działania w zakresie performance marketingu.
- W naszym dalszym rozwoju pomocne jest połączenie sił z Fiizy, które posiada uzupełniające się z naszymi kompetencje, dzięki czemu możemy osiągnąć efekt synergii – mówi Dominik Ciula.