Łódź żyje budową lokalnych autostrad

Anna Kowalska
22-08-2002, 00:00

Z początkiem 2003 roku ruszy budowa trzech odcinków autostrady A-1 i trzech odcinków autostrady A-2 przebiegających przez województwo łódzkie. Planowane na nie nakłady inwestycyjne łącznie przekroczą 3 mld EUR (12 mld zł).

Przygotowania do budowy lokalnych odcinków autostrad idą w województwie łódzkim pełną parą. Region zdołał jednocześnie uszczknąć coś dla siebie, ponieważ, oprócz odcinków dróg A-1 i A-2 realizacji mają się doczekać w końcu droga ekspresowa S-8 i zachodnia obwodnica Łodzi S-14.

Wszystkie inwestycje mają zakończyć się przed rokiem 2007, jednak już teraz nie wiadomo, czy się to uda.

Na pierwszy ogień pójdzie 20-kilometrowy odcinek autostrady A-2 Stryków-Emilia. Skupowanie nieruchomości na tym odcinku praktycznie zostało zakończone. Jeszcze w tym roku rozpocznie się wycinka drzew i krzewów w pasie drogowym, by wiosną 2003 roku ruszyła budowa.

Wkrótce w Biuletynie Zamówień Publicznych ukaże się ogłoszenie o przetargu na dokumentację budowlaną dla 87 km drugiego odcinka A-2 Emilia-węzeł „Dąbie”. Dokumentacja ma być gotowa do kwietnia 2003 roku.

Obydwa odcinki autostrady mają być zakończone do września 2005 roku i będą kosztować ponad 654 mln EUR (2,6 mld zł).

W 2005 roku ruszyć ma budowa A-1.

Zostały już wydane wskazania lokalizacyjne dla odcinka 166 km tej autostrady w granicach województwa. Rozpoczęto wykupy gruntów.

Projekt na dwa pierwsze odcinki A-1, Stryków-Tuszyn (39 km) i Tuszyn-Częstochowa (83 km) ma powstać w przyszłym roku. „Gierkówka” zostanie przebudowana i dostosowana do wymogów autostrady. Koniec budowy, która pochłonie ponad 842 mln EUR (3,4 mld zł), zaplanowano na 2006 rok. Rozpocznie się wtedy budowa trzeciego odcinka A-1 Stryków-Toruń. 143 km pochłoną 798 mln EUR (3,2 mld zł), co prawdopodobnie wymusi przesunięcie terminu zakończenia budowy z roku 2007 na rok 2008.

Już dziś przypuszcza się, że na 2006 rok przesunięty zostanie również termin rozpoczęcia budowy trzeciego odcinka A-2 Stryków- -Brwinów. 85 km w kierunku Warszawy będzie kosztowało 742 mln EUR (2,9 mld zł) i zostanie ukończone o rok później, a nie — jak się planuje — w 2007 r.

Oprócz pieniędzy rządowych (minimum 25 procent kosztów) przy realizacji inwestycji autostradowych w województwie łódzkim wykorzystane mają być środki pomocowe, pochodzące z Banku Światowego, kredyty i pożyczki EBOR i Europejskiego Banku Inwestycyjnego oraz Międzynarodowych Funduszy Inwestycyjnych, ISPA i TIMA, a także kapitał prywatny.

Według Krzysztofa Makowskiego, wojewody łódzkiego, budowę autostrad i dróg ekspresowych uda się zrealizować według zaplanowanego harmonogramu.

— Ważne są deklaracje Ministerstwa Finansów, a przede wszystkim program „Infrastruktura — klucz do rozwoju”. Mam nadzieję, że w oparciu o ten program odcinki autostradowe w województwie łódzkim będą budowane ze środków budżetu państwa i funduszy europejskich. Chciałbym, aby koordynatorem i operatorem była Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad — mówi wojewoda Krzysztof Makowski.

— W chwili kiedy program budowy autostrad, zakładany na okres około10 lat, zacznie na przykład po 4 latach zwalniać pewne moce finansowe, będzie je wtedy można przesunąć na budowę dróg ekspresowych S-14 i S-8 — dodaje wojewoda.

— Przebieg zarówno S-14, jak i S-8 zawarliśmy w przyjętym niedawno planie zagospodarowania przestrzennego województwa łódzkiego — zapewnia Mieczyław Teodorczyk, marszałek województwa.

W województwie łódzkim rozpoczęła się budowa trzech obwodnic miast, tj. Piotrkowa Trybunalskiego, Kutna i Rawy Mazowieckiej, natomiast Łódź nie ma obwodnicy. Na dziś nie ma już żadnych przeszkód, aby autostrady budować, potrzebne są tylko pieniądze.

Wszystkie budowane odcinki mają stworzyć sieć obwodnic Łodzi. Dzięki temu lotnisko w Łasku ma szansę stać się dużym lotniskiem cargo, a łódzkie lotnisko na Lublinku — zapasowym lądowiskiem z prawdziwego zdarzenia dla Warszawy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Kowalska

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Łódź żyje budową lokalnych autostrad