Pekao wyemituje dla portu papiery warte 190 mln zł. O emisji obligacji myślą już kolejne lotniska.
Pekao wyemituje dla portu papiery warte 190 mln zł. O emisji obligacji myślą już kolejne lotniska.
Pekao wyemituje dla portu papiery warte 190 mln zł. O emisji obligacji myślą już kolejne lotniska.
Pekao wyemituje dla portu papiery warte 190 mln zł. O emisji obligacji myślą już kolejne lotniska.
Po warszawskim Okęciu przyszła pora na lotnisko w Łodzi. Będzie kolejnym portem, który inwestycje w infrastrukturę lotniczą sfinansuje emisją obligacji. Dzięki emisji papierów port zyska 190 mln zł. Dziś umowę w tej sprawie podpisze z bankiem Pekao.
— Otrzymaliśmy mandat na finansowanie rozbudowy portu. Przewiduje on emisję obligacji z gwarancją ich objęcia przez bank — wyjaśnia Agnieszka Pietkun, dyrektor ds. sprzedaży w Departamencie Instytucji Finansowych i Sektora Publicznego w Pekao.
Dzięki pozyskanym w ten sposób pieniądzom port sfinansuje 11 inwestycji zaplanowanych na lata 2010-12, m.in. budowę trzeciego terminala i przebudowę drogi startowej.
— Obligacje spłacimy w ciągu 15 lub 13 lat z dwuletnim okresem karencji. Przez pierwsze dwa lata będziemy ponosić jedynie koszt odsetek — wyjaśnia Rafał Możdżeń, wiceprezes Portu Lotniczego Łódź.
Na zapytanie ofertowe lotniska odpowiedziało siedem banków. Kryterium wyboru była proponowana cena (prowizja i marża) oraz okres potrzebny na udostępnienie funduszy.
— Zależy nam, żeby pierwsze pieniądze były dostępne już w połowie października. Obligacje zostaną wyemitowane prawdopodobnie w dwóch transzach, krótko i długoterminowej — mówi Rafał Możdżeń.
W ślady łódzkiego portu pójdzie wkrótce Port Lotniczy Katowice-Pyrzowice.
— W kwietniu ogłosiliśmy przetarg na agenta emisji. Przystąpiło do niego pięć banków. Zwycięzca wyemituje dla nas obligacje warte 200 mln zł, dzięki którym sfinansujemy inwestycje zaplanowane na lata 2011-15 — wyjaśnia Artur Tomasik, prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, zarządcy Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice-Pyrzowice.
Podobne postępowanie przetargowe toczy się w Poznaniu. O emisji obligacji myśli też lotnisko krakowskie.
— Rozważamy kilka form sfinansowania inwestycji. Wybierzemy najbardziej efektywną — mówi Jan Pamuła, prezes Portu Lotniczego Kraków-Balice.
Szlak przetarł warszawski Port im. F. Chopina.
Skąd popularność tej formy finansowania?
— Myśleliśmy o kredycie inwestycyjnym, ale ponieważ poręczycielem jest jednostka samorządu terytorialnego, czyli właściciel portu, byłby wliczany do wskaźników zadłużenia miasta. Emisja obligacji nie nakłada takich obowiązków — wyjaśnia Rafał Możdżeń.
152
tys. Tylu pasażerów w I półroczu 2010 obsłużył Port Lotniczy Łódź. To o 7,96 proc. więcej w porównaniu z tym samym okresem 2009 r.
Podpis: Agnieszka Jabłońska