Carrefour optymalizuje koszty rozwiązań logistycznych
Zarządzanie ponad 300 sklepami nie jest łatwe. Sieć Carrefour stawia na nowoczesną logistykę.
Aby zapewnić maksymalną efektywność logistyki, należy przestrzegać fundamentalnej "zasady trzech": na czas, w dobrej cenie i w dobrej jakości.
— System logistyczny Carrefoura ze względu na zastosowane w nim rozwiązania wyznacza zarówno dla sieci handlowych, jak i dla całego biznesu pewne standardy— twierdzi Tomasz Sączek, menedżer odpowiedzialny za operacje logistyczne w Carrefourze.
Dzięki rozbudowanemu systemowi logistycznemu firma jest w stanie zorganizować dostawy do swoich 300 sklepów, a także do 200 placówek jednej z sieci stacji benzynowych.
— System opiera się na długotrwałej współpracy z partnerami zewnętrznymi: operatorami logistycznymi, firmami transportowymi, dostawcami opakowań. Za koordynację transportu i zarządzanie procesem zamówień odpowiada centrala Carrefoura — informuje Tomasz Sączek.
Przeniesienie odpowiedzialności za transport na firmy zewnętrzne pozwala uniknąć kosztów utrzymania własnej floty. Sprawdza się to najlepiej, gdy chwilowo nie ma zapotrzebowania na tę usługę. Dzięki współpracy z kilkoma partnerami zewnętrzna firma transportowa jest w stanie zapewnić Carrefourowi konkurencyjne ceny w stosunku ewentualnych kosztów własnej floty.
27 kryteriów
Sieć Carrefour wprowadziła system dostaw gwarantowanych. Jej partnerzy odpowiedzialni za logistykę muszą spełnić aż 27 kryteriów. Cho-dzi m.in. o aktywność magazynu, terminowość dostaw, jakość i bezpieczeństwo produktów, a także satysfakcję klienta.
— Każdy partner, który uzyska nasz certyfikat, musi dokładać starań, by współpraca przebiegała zgodnie z ustalonymi przez Carrefour standardami. W ramach projektu dostaw gwarantowanych regularnie przeprowadzamy niezapowiedziane audyty, by mieć pewność, że jakość obsługi sklepów utrzymuje się na najwyższym poziomie — twierdzi Tomasz Sączek.
Na świecie jest mniej niż 100 magazynów, które spełniają wszystkie kryteria i dostały certyfikat Carrefour. W Polsce są tylko dwa, a trzeci się o to ubiega.
— Nastawienie na współpracę i partnerskie podejście to podstawy systemu logistycznego naszej sieci. Z jednej strony nasze wymagania wobec partnerów są duże, ale z drugiej — wspieramy ich, by mogli otrzymać certyfikat — mówi Tomasz Sączek.
Komputer w magazynie
System logistyczny Carrefoura wykorzystuje nowoczesne technologie. Na przykład system sterowania głosem voice picking. To narzędzie pozwala zwiększać wydajność, zmniejszyć liczbę błędów, umożliwia pracownikom swobodę poruszania się po magazynie. Informuje magazynierów kompletujących zamówienia o tym, gdzie mają iść, jakie produkty zabrać i w jakich ilościach. Osoby realizujące zamówienia potwierdzają wykonywanie czynności przydzielonych im danego dnia.
— System voice picking działa już w jednym magazynie, a niebawem wprowadzimy go do kolejnych. Przy jego zastosowaniu spada ryzyko popełnienia błędu, a magazynier pracuje efektywniej, bo nie musi niczego notować i obie ręce ma wolne — wyjaśnia Tomasz Sączek.
Podczas badania skuteczności systemu voice picking okazało się, że jego stosowanie zmniejsza liczbę błędów obsługi o ponad 50 proc. i podnosi produktywność o około 15 proc.
Marta Walczak