Ludzie i roboty – zgrany zespół
Centra logistyczne przechodzą fundamentalną transformację. Wiodące firmy z branży e-commerce masowo inwestują w robotyzację i automatyzację procesów, co pozwala nie tylko zwiększyć wydajność, ale też poprawić warunki pracy.
– Transformacja cyfrowa poprzez robotyzację stanowi fundamentalny element rozwoju naszej firmy. W Amazon wierzymy, że automatyzacja procesów nie tylko zwiększa efektywność operacyjną, ale przede wszystkim pozwala naszym pracownikom skupić się na bardziej złożonych i kreatywnych zadaniach. Inwestując w robotykę, tworzymy nowe miejsca pracy związane z obsługą i programowaniem robotów, jednocześnie eliminując monotonne i fizycznie obciążające czynności – wyjaśnia Tomasz Michalski, dyrektor generalny centrum logistycznego Amazon w Bielanach Wrocławskich.
Amazon inwestuje ponad 700 mln euro w technologie automatyzacji w Europie. Obecnie w robotycznych centrach firmy działa już ponad 750 tys. robotów, które nie tylko transportują towary, ale także sortują paczki, skanują kody czy przenoszą ciężkie ładunki, pomagając pracownikom fizycznie. Jednym z najnowocześniejszych rozwiązań jest robot Sparrow, który dzięki zaawansowanym algorytmom rozpoznaje i chwyta przedmioty o różnych kształtach oraz rozmiarach – co dotychczas było dużym wyzwaniem w automatyzacji magazynów. Amazon wdraża również systemy monitorujące stan maszyn i pomagające unikać przestojów.
– Przykładem jest Monitron, stworzony przez Amazon system bezprzewodowych czujników IoT (Internet of Things), które monitorują stan maszyn przemysłowych poprzez pomiary ruchu, wibracji i temperatury, przesyłają je do systemu centralnego w celu analizy i przetwarzania danych mających służyć wykrywaniu potencjalnych awarii – mówi Tomasz Michalski.
Amazon podchodzi do automatyzacji w sposób odpowiedzialny, analizując jej wpływ na środowisko pracy. We współpracy z MIT firma bada, jak technologia zmienia codzienne procesy logistyczne i jakie są jej rzeczywiste konsekwencje dla pracowników.
– Partnerstwo to obejmuje wykorzystanie zaawansowanych technologii, w tym sztucznej inteligencji i robotyki, do tworzenia bardziej przyjaznego i bezpiecznego środowiska pracy, a wyniki tych badań są wykorzystywane do optymalizacji procesów i poprawy warunków pracy oraz bezpieczeństwa w centrach logistycznych Amazon na całym świecie – wyjaśnia dyrektor z Amazon.
Sztuczna inteligencja w służbie logistyki
Nowoczesne centra dystrybucyjne wykorzystują zaawansowane algorytmy AI do optymalizacji procesów. Systemy predykcyjne przewidują zapotrzebowanie, planują trasy i zarządzają zapasami. Firmy takie jak Amazon wykorzystują uczenie maszynowe do analizy danych w czasie rzeczywistym, co pozwala na bardziej precyzyjne planowanie dostaw i redukcję kosztów.
Znaczącym trendem jest również wykorzystanie AI do optymalizacji opakowań i tym samym redukcji śladu węglowego. Amazon zaprojektował i zbudował Package Decision Engine, model sztucznej inteligencji, który pozwala dopasować ilość zużywanych materiałów do rozmiarów konkretnej przesyłki.
– Przy wykorzystaniu uczenia maszynowego od 2015 r. zmniejszyliśmy wagę opakowań o 41 proc. i wyeliminowaliśmy ponad 2 mln ton materiałów opakowaniowych – dodaje Tomasz Michalski.
Za sprawą nowoczesnych technologii usprawnione zostają także procesy logistyczne dla sprzedawców. Usługa Easy Ship daje im dostęp do sieci dostaw Amazon, pozwalając na szybsze realizowanie zamówień. System automatycznie obsługuje proces wysyłkowy, od wygenerowania dokumentów przewozowych i śledzenie przesyłki, po obsługę kurierską. Dzięki integracji z międzynarodową siecią logistyczną przedsiębiorcy mogą łatwiej dotrzeć do klientów w całej Europie, zachowując konkurencyjne ceny dostaw.
Konsument w centrum zmian
Nowoczesna logistyka to już nie tylko czas i koszt dostawy – dla klientów coraz większe znaczenie ma to, jak paczka do nich trafia i jaki ślad po sobie zostawia. Branża odpowiada na to wdrażaniem zaawansowanych systemów śledzenia przesyłek i elastycznych opcji dostawy. Innowacyjne rozwiązania, takie jak wybór preferowanego dnia dostawy czy precyzyjne określanie czasu doręczenia, stają się standardem rynkowym.
W centrach miast coraz częściej stosuje rowery cargo, które odciążają ruch uliczny i zmniejszają emisję spalin. W całej Europie Amazon wdrożył już tysiące elektrycznych vanów, a rozwój centrów mikrologistycznych pozwala skracać dystans dostawy, co przekłada się na bardziej efektywną dystrybucję.
Jednym z kluczowych oczekiwań klientów jest także precyzyjne śledzenie przesyłek. Amazon rozwija zaawansowane narzędzia, które umożliwiają monitorowanie zamówień w czasie rzeczywistym i określenie godziny doręczenia.
– Takie rozwiązania minimalizują liczbę nieudanych prób dostawy, co wpływa na pozytywne doświadczenia klienta, a dodatkowo redukuje zbędny transport i jego negatywny wpływ na środowisko – zaznacza Tomasz Michalski.
Technologia i innowacje zmieniają logistykę szybciej niż kiedykolwiek, a firmy, które potrafią połączyć efektywność z odpowiedzialnością, zyskają zaufanie klientów na dłużej.
