Lokalny biznes traci obroty

Sylwia Wedziuk
04-12-2017, 22:00

Między dużymi graczami a firmami z sektora MSP tworzy się coraz większa luka rozwojowa. Chodzi o inne podejście, m.in. do innowacji i planów zatrudniania.

Coraz większa przepaść dzieli małe i duże przedsiębiorstwa — wynika z raportu Deutsche Banku na temat kondycji, perspektyw, inwestycji oraz finansowania polskich firm. Instytut IBRiS na zlecenie banku przebadał 500 podmiotów, z czego 72 proc. ma obroty do 10 mln EUR, 20,5 proc. do 50 mln EUR i pozostałe powyżej 50 mln EUR. Zdecydowana większość ankietowanych w pierwszej połowie 2017 r. odnotowała zysk (61 proc.). Ponadto 58 proc. przedsiębiorców wzrosły też obroty. To aż o 42 proc. więcej w porównaniu z badaniem sprzed roku.

Jednak, o ile wszystkie duże firmy cieszyły się wyższymi obrotami, to wśród małych powody do zadowolenia miało zaledwie 36 proc. pytanych, o 7 proc. mniej niż w 2016 r. — Badanie pokazuje jeszcze wyraźniej niż rok temu, że tworzy się coraz większa luka rozwojowa między biznesem różnej wielkości. Małe i lokalne podmioty to jedyne dwie podgrupy, które zanotowały gorszy niż rok temu wynik w porównaniu obrotów i zysków. Odsetek rentownych lokalnych firm spadł z 60 do 40 proc. — zauważa Leszek Niemycki, wiceprezes Deutsche Bank Polska.

Widać to także w planach dotyczących zatrudnienia. Nowych pracowników w najbliższej przyszłości chce zaangażować co druga średnia firma (rok temu 11 proc.) i 38 proc. dużych (wzrost z 22 proc.). Natomiast wśród małych podmiotów do rekrutacji przymierza się jedynie 22 proc. Najmniejszy biznes nie jest też skłonny do inwestycji. Generalnie 41 proc. badanych ma plany inwestycyjne na najbliższe 6 miesięcy, ale największy optymizm w tym zakresie przejawiają przedsiębiorstwa średnie (62 proc.) i duże (57 proc.) oraz te, które działają na skalę europejską (87 proc.) i globalną (63 proc.), podczas kiedy jedynie co trzecia mała firma — a także co piąta lokalna — rozważa wydatki na rozwój.

Przedsiębiorcom najbardziej zależy na zwiększeniu mocy produkcyjnych. Taki plan ma 60 proc. z grona tych respondentów, którzy deklarują inwestycje. Niestety znacząco spadła skłonność do wydatków na B+R — rok temu ten aspekt wskazało 21 proc. badanych, obecnie to tylko niespełna 14 proc.

— To innowacyjność jest długofalowo najsilniejszą dźwignią rozwojową. Wiedzą to duże firmy, wśród których do proinnowacyjnych wydatków przymierza się co drugi podmiot. Na drugiej szali są małe przedsiębiorstwa. Tylko 9 proc. z nich stawia na badania i rozwój — zauważa Maciej Sus, dyrektor Departamentu Klienta Biznesowego w Deutsche Bank Polska.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Lokalny biznes traci obroty